30-04-2017

KPMG: Nederlander maakt zich zorgen om ‘slimme samenleving’

Deel dit bericht

Nederlanders maken zich zorgen om de 'slimme samenleving', een samenleving waarin alles en iedereen via het internet met elkaar is verbonden en persoonlijke gegevens steeds vaker in handen van derden terecht komen. Uit onderzoek van het 100-jarige KPMG blijkt dat bijna 60 procent van de Nederlandse burgers zich zorgen maakt over de veiligheid van persoonlijke gegevens op het internet. Slechts 20 procent vindt dat zij voldoende controle heeft op het gebruik van persoonlijke gegevens door derden. En niet meer dan 10 procent vindt dat overheid en bedrijfsleven voldoende transparant zijn over het gebruik van hun persoonlijke gegevens.

Nederlanders zijn niet alleen ongerust over de vraag of hun gegevens veilig zijn, ook de mogelijke aantasting van hun privacy houdt hen bezig. Van alle organisaties waarmee Nederlanders digitaal persoonlijke gegevens uitwisselen, vertrouwen zij hun bank het meest. Ruim 30 procent van de consumenten geeft aan bij de bank het grootste gevoel van veiligheid te hebben. De bank wordt gevolgd door de rijksoverheid met 22 procent en de sociale media met zo’n 10 procent. Telecom- en nutsbedrijven genieten bij de Nederlander het minste vertrouwen.

Steeds meer maatregelen in eigen hand
“Burgers willen duidelijk meer controle als het gaat om het gebruik van het internet en eisen ook meer maatregelen die privacy en veiligheid garanderen”, zegt Koos Wolters, partner bij KPMG Cyber en deskundige op het gebied van privacy. “Als we kijken naar de maatregelen die mensen zelf kunnen nemen, dan zien we dat de helft inmiddels browsercookies verwijdert en dat iets meer dan 40 procent de zichtbaarheid van persoonlijke informatie op de sociale media beheert. Zo’n 70 procent controleert bovendien eerst de afzender van een e-mail alvorens de link in een bericht te openen. En ook het gebruik van verschillende wachtwoorden bij verschillende accounts is bij een meerderheid inmiddels een gewoonte.”
Opvallend volgens Wolters is wel dat informatie over het privacy beleid van een website nauwelijks gelezen wordt. “Niet meer dan 20 procent leest bij een bezoek aan een website het privacyreglement en de meldingen over cookies. En ook andere mogelijkheden worden relatief onbenut gelaten. Zo’n 10 procent heeft de incognito modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen. De mogelijkheid tot encryptie, één van de meest effectieve manieren om te voorkomen dat persoonlijke informatie door buitenstaanders kan worden gelezen, wordt door niet meer dan 10 procent gebruikt.”

Vaak dezelfde zoekmachine
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat de Nederlander in het algemeen steeds dezelfde zoekmachine gebruikt. Zo’n 70 procent maakt standaard gebruik van dezelfde zoekmachine, waarbij 90 procent de voorkeur geeft aan Google. Slechts 25 procent maakt gebruik van verschillende zoekmachines. Ook bij deze groep geniet Google de voorkeur, gevolgd door Bing, Ask.com en Yahoo.
Dat is bijzonder, stelt Wolters, gezien het feit dat ruim 70 procent van de Nederlanders zich ervan bewust is dat het bedrijf achter de zoekmachine op deze manier steeds meer over hen te weten komt. En bijna de helft realiseert zich dat dezelfde zoekvraag aan een zoekmachine niet altijd hetzelfde antwoord oplevert. Een duidelijk signaal dat mensen zich bewust zijn van het feit dat hun gedrag voortdurend wordt gemonitord door zoekmachines en dat de resultaten op basis daarvan worden aangepast.

Bijna 70 procent is van mening dat zoekmachines op dezelfde vraag steeds hetzelfde antwoord zouden moeten geven. Volgens 80 procent moet een zoekmachine altijd het meest waarheidsgetrouwe antwoord geven in plaats van een antwoord dat commercieel het best uitkomt. Zo’n 60 procent van de burgers vindt het een zorgelijke ontwikkeling dat een klein aantal zoekmachines wereldwijd de gegevens van heel veel mensen in handen hebben en dat het bedrijf achter de zoekmachine steeds meer over hen te weten komt als zij de zoekmachine vaak gebruiken.

Company:

KPMG

Partners