Het overgrote deel van de Nederlandse bedrijven verwacht dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR) grote impact gaat hebben op de eigen bedrijfsvoering. Toch ligt slechts 36 procent op schema met de voorbereiding op deze nieuwe Europese privacywet. Dat blijkt uit een peiling van DDMA, brancheorganisatie voor data en marketing, onder 75 Nederlandse organisaties.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, ook wel bekend onder de Engelse afkorting GDPR) treedt vanaf 25 mei 2018 in werking. Uit de peiling blijkt dat het voor de meeste organisaties een lastige opgave wordt om op tijd klaar te zijn. Slechts 36 procent van de ondervraagden zegt op schema te liggen, iets minder dan de helft maakt plannen om te beginnen en de rest heeft nog helemaal geen voorbereidingen getroffen. Een gebrek aan capaciteit (33 procent), tijd (25 procent) en kennis (10 procent) worden als belangrijkste oorzaken genoemd.
Belang van AVG
Ondanks de vooralsnog summiere voorbereiding zien bedrijven wel degelijk het belang van de nieuwe regels in, zeker voor consumenten. Bijna de helft vindt dat de voordelen voor de consumenten zwaarder wegen dan de kosten voor het bedrijfsleven. Tegelijkertijd verwachten de meeste organisaties zelf ook baat te hebben bij de wet. Twee derde is het niet eens met de stelling dat de AVG alleen voor consumenten voordelig is. De helft ziet de wet ook niet als belemmering voor marketingactiviteiten, een derde is daar wel bang voor.
Directeur Diana Janssen van DDMA vindt het positief dat Nederlandse bedrijven het belang van de AVG inzien, zowel voor henzelf als voor consumenten. “Deze houding is enorm belangrijk in de stappen die we moeten zetten naar een duurzame data-economie. Het is echter hoog tijd dat organisaties nu ook snel voorbereidingen gaan treffen. Over een kleine acht maanden gaan de nieuwe regels al in en de veranderingen zijn voor iedere organisatie ingrijpend, zowel op juridisch als technisch vlak. Wie op 25 mei 2018 niet voldoet aan de wet, loopt het risico op een fikse boete. Dat heeft de Autoriteit Persoonsgegevens inmiddels wel duidelijk gemaakt.”
Prioriteiten bij voorbereiding
De ondervraagde organisaties zijn in veel gevallen al wel bezig met specifieke onderdelen van de AVG. 41 procent geeft aan dit jaar nog een privacy impact assessment voor marketingcampagnes op te stellen. Ook het implementeren van privacy by design staat op de agenda, maar bevindt zich bij meer dan de helft van de respondenten nog in de planningsfase. Hetzelfde geldt voor het updaten van het privacybeleid en het privacy statement van de organisatie. De meeste zorgen bij organisaties liggen bij gegevens uit oude systemen (legacy data), het vragen van toestemming voor het gebruik van data en het trainen van medewerkers.
Meer informatie: DDMA
14 en 15 mei 2025 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoord op...
19 t/m 21 mei 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en praktij...
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaar Het Logical Data Warehouse, een door Gartner geïntroduceerde architectuur, is gebaseerd op een ontkoppeling van rapportage en analyse enerzijds en gegevensbronnen anderzijds. Een flexibelere architectuur waarbij snell...
Deel dit bericht