23-09-2024

Waarom data en een Chief Data Officer belangrijker worden

Deel dit bericht

Een Chief Data Officer (CDO) is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van de strategie voor het datamanagement binnen de organisatie. Dit omvat het definiëren van datastandaarden, het opzetten van governance-processen en waarborgen dat de regelgeving voor databescherming wordt nageleefd.

“Sinds de pandemie en de doorbraak van AI is het belangrijker geworden om data te benutten voor het genereren van inzichten die organisaties in staat stellen zich aan te passen aan sneller veranderende marktomstandigheden en klantverwachtingen”, zegt Rein de Jong, Regional Vice President BeNeLux bij Cloudera. “CDO’s staan aan het front van een datarevolutie en nemen datagestuurde beslissingen die een grote impact kunnen hebben. Voor een succesvolle adoptie van AI is een strategische aanpak van het databeheer van doorslaggevend belang.”

Data en CDO-functie worden belangrijker
Data wordt steeds belangrijker voor het onderscheidend vermogen van organisaties en in lijn daarmee ook de CDO-functie. “Onderzoek heeft aangetoond dat organisaties in de gehele EMEA-regio (Europe, Middle-East, Africa) worstelen om een derde van de data effectief te kunnen gebruiken”, aldus de Jong. “Daarom is het van essentieel belang dat iemand de verantwoording krijgt om sturing te geven aan en toezicht te houden op het adopteren van een datagedreven cultuur. Dus het moderniseren van de benodigde technologie en het definiëren van een datastrategie voor de gehele organisatie”.

"CDO's bepalen de datastrategie van hun organisatie en houden bij de realisatie daarvan toezicht op hoe data wordt verzameld, beheerd en gebruikt", vervolgt de Jong. “Ze vervullen een sleutelrol bij het versnellen van de digitale transformatie en het verhogen van de omzet met behulp van datagestuurde inzichten. Hoewel sommigen vinden dat de C-suite al overvol is, zijn CDO's essentieel voor organisaties om succesvol te kunnen groeien in de huidige datagestuurde wereld."

Waarom is het moeilijk om waarde uit data te halen?
Allereerst wordt in veel organisaties data uit verschillende bronnen opgeslagen in silo's, dus afzonderlijke opslagplaatsen die door verschillende afdelingen worden beheerd en niet of moeilijk toegankelijk zijn voor de rest van het bedrijf. Dit maakt het moeilijk om data uit meerdere bronnen te combineren voor het genereren van bruikbare inzichten voor datagestuurde besluitvorming door het management.

Ten tweede vormen de richtlijnen voor security en governance barrières voor de bruikbaarheid van data, vooral in sterk gereguleerde markten. Deze organisaties bewaren gevoelige data vaak on-premises om de controle te behouden en privacy te waarborgen. Als gevolg daarvan moeten verschillende omgevingen aan elkaar worden gekoppeld om de volledige waarde uit alle beschikbare data te kunnen halen, wat zowel extra uitdagingen als risico’s met zich meebrengt.

“Om het beheer van alle beschikbare data te optimaliseren en delen van informatie te democratiseren, met behoud van een hoog niveau van beveiliging en governance, kunnen organisaties het beste een moderne data-architectuur implementeren”, zegt de Jong. “Als ze die architectuur dan ondersteunen met een uniform dataplatform, is de toegankelijkheid, betrouwbaarheid en beveiliging te verbeteren. Naar mijn mening hebben CDO’s vijf belangrijke verantwoordelijkheden om dit te realiseren.”

Vijf belangrijkste CDO-verantwoordelijkheden
1. Creëer een datagedreven cultuur binnen de organisatie: de CDO stuurt de implementatie en het gebruik van alle tools en software aan om een datastrategie te ondersteunen. Ze formuleren ook de datastrategie en visie en communiceren deze aan belangrijke stakeholders, waaronder het bestuur.

2. Inspireer en motiveer het datateam om bedrijfsdoelstellingen te behalen: datateams zonder goed gedefinieerde doelstellingen die door een CDO zijn opgesteld, zorgen ervoor dat organisaties data niet effectief kan gebruiken. Leiderschap en motivatie zijn daarom essentieel voor het succes van de CDO.

3. Streef naar meetbare rendementen op investeringen: datagerelateerde keuzes moeten altijd aan een Return on Investment (ROI) worden gerelateerd. Zonder een CDO die zijn functie op een professionele wijze invult, is het optimaliseren van ROI moeilijk te bereiken en aan het managementteam te bewijzen.

4. Neem verantwoordelijkheid voor datasucces en -falen: als data centraal staat in de operationele strategie, is het belangrijk dat iemand verantwoordelijkheid neemt voor de datastrategie en het succes bewaakt, waardoor alle managers de waarde ervan voor de organisatie begrijpen. Maar CDO's moeten natuurlijk ook hun fouten erkennen en daarvan leren.

5. Verbeter de concurrentiekracht in het tijdperk van gen AI: AI wordt cruciaal voor het succes van veel organisaties. Degenen die het niet gebruiken, worden mogelijk binnenkort ingehaald door concurrenten. Om AI succesvol te kunnen benutten, hebben bedrijven een robuuste datastrategie nodig en moeten de modellen worden getraind op vertrouwde data. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de CDO.

Data en AI gaan grotere rol spelen
“AI is zo goed als de data die het voedt, dus is het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de AI-modellen toegang hebben tot een complete set betrouwbare data”, stelt de Jong. “Dat is te realiseren door het implementeren van een moderne data-architectuur. Deze stelt bedrijven namelijk in staat om grote volumes gestructureerde en ongestructureerde data te beheren en te verrijken, waaruit AI-modellen nauwkeurige output kunnen genereren. Dergelijke nauwkeurigheid kan de operationele wendbaarheid vergroten, of de organisatorische prestaties en het klantgedrag voorspellen. Met als resultaat zakelijke inzichten die te benutten zijn voor waardetoevoegende nieuwe productfuncties en -services.”

"Steeds meer organisaties zien het belang van datamanagement, waardoor de CDO-functie aan het veranderen is", vervolgt de Jong. “Ooit aangesteld voor databeheer en compliance, worden ze integrale directieleden die de datastrategie voor de hele organisatie aansturen. Sinds data een grotere rol is gaan spelen voor de business, leveren CDO’s een belangrijke bijdrage voor de toekomstige groei door ervoor te zorgen dat de hele organisatie meer waarde uit alle data kan halen. Naarmate AI meer ingebed raakt in de bedrijfsprocessen wordt de CDO nog belangrijker, omdat de resultaten van hun datastrategie uiteindelijk waarde gaan toevoegen aan de dagelijkse activiteiten van elke afdeling."

Partners