Cloudflare introduceert AI Audit, een toolkit voor websites van elk formaat om te analyseren en te controleren hoe modellen voor kunstmatige intelligentie (AI-modellen) hun content gebruiken. Voor het eerst kunnen websitemakers en content creators snel en gemakkelijk zien hoe providers van AI-modellen hun content gebruiken en bepalen of en hoe de modellen er toegang toe kunnen krijgen. Daarnaast ontwikkelt Cloudflare een nieuwe functie waarmee content creators betrouwbaar een eerlijke prijs kunnen bepalen voor content die door AI-bedrijven wordt gebruikt voor modellentraining en Retrieval Augmented Generation (RAG).
Eigenaars van websites, hetzij bedrijven met een winstoogmerk, media, nieuwsuitgevers of kleine persoonlijke websites, zijn zich er misschien niet van bewust dat allerlei AI-bots duizenden keren per dag hun content scannen, zonder dat de content creator dit weet of er compensatie voor ontvangt. Voor grote en kleine bedrijven leidt dit tot aanzienlijke waardeverlies. Zelfs als website-eigenaars weten hoe AI-bots hun content gebruiken, hebben ze geen geavanceerde middelen om te bepalen welke scanactiviteiten ze toestaan en er eenvoudig actie tegen te ondernemen. Als de hele maatschappij wil blijven profiteren van de rijke diversiteit aan internetcontent, hebben content creators de juiste tools nodig om vat op de situatie te krijgen.
AI Audit
Met AI Audit wil Cloudflare inzicht en controle bieden aan content creators. Op die manier is er een transparante uitwisseling mogelijk tussen websites die meer controle over hun content willen en de providers van AI-modellen die nieuwe gegevensbronnen nodig hebben. Iedereen heeft daar baat bij. Cloudflare wil met deze oplossing website-eigenaars helpen:
• Gratis automatische controle van AI-bots: AI evolueert razendsnel. Veel website-eigenaars hebben tijd nodig om te begrijpen en te analyseren hoe AI-bots hun verkeer of bedrijf beïnvloeden. Veel kleine sites beschikken niet over de kunde of capaciteit om AI-bots handmatig te blokkeren. Maar als content creators met een druk op de knop alle AI-bots kunnen blokkeren, krijgen ze opnieuw de touwtjes in handen.
• Met statistieken zien hoe AI-bots hun content raadplegen: alle websites die van Cloudflare gebruikmaken, hebben nu toegang tot statistieken om te begrijpen waarom, wanneer en hoe vaak AI-modellen hun website raadplegen. Website-eigenaars kunnen nu onderscheid maken tussen verschillende bots, zoals tekstgeneratiebots die de bron van de gegevens vermelden wanneer ze een antwoord genereren, versus bots die gegevens importeren zonder bronvermelding of verwijzing.
• Beter de rechten beschermen tijdens onderhandelingen met modelproviders: een groeiend aantal sites tekent rechtstreeks overeenkomsten met modelproviders om in ruil voor betaling toestemming te geven voor training en het zoeken van content. Het AI Audit-tabblad van Cloudflare biedt geavanceerde statistieken om te begrijpen welke gegevens vaak in deze onderhandelingen worden gebruikt, zoals de crawl-snelheid van de volledige pagina of bepaalde delen ervan. Cloudflare biedt ook modellen voor servicevoorwaarden die content creators aan hun website kunnen toevoegen om hun rechten wettelijk te beschermen.
• Een eerlijke prijs bepalen voor het recht op scannen van content en naadloze betalingen (in ontwikkeling): veel website-eigenaars, of dat nu de grote bedrijven van de toekomst zijn of individuele bloggers, beschikken niet over de middelen, context of deskundigheid om eenmalig een deal te sluiten die grotere uitgevers met AI-modelproviders afspreken. Bovendien hebben AI-modelproviders niet de capaciteit om dit te doen met elke website die hen benadert. In de toekomst zullen zelfs de grootste content creators profiteren van het naadloze proces van Cloudflare voor prijsbepaling en betalingen. Daardoor wordt het makkelijker voor modelproviders om nieuwe, scanbare content te vinden waar ze anders geen toegang toe zouden hebben. Contentproviders krijgen op hun beurt de controle terug terwijl ze worden betaald voor de waarde die ze creëren.
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
Deel dit bericht