Slechts 4% van de organisaties heeft realtime inzicht in de dagelijkse business. 23% heeft dit inzicht binnen een dag, 18% binnen een week en 15% binnen een maand. 22% van de organisaties krijgt zelfs pas na meer dan een maand inzicht in de dagelijkse business.
Dat blijkt uit het onderzoek van IT-dienstverlener Sogeti en Business Information Magazine naar de inzet van Business Intelligence (BI). 130 respondenten uit grote organisaties binnen het bedrijfsleven en de overheid zijn voor het onderzoek ondervraagd. 71% van de organisaties geeft aan Business Intelligence (BI) in te zetten voor financieel management. Eén op de vijf zet BI in voor het verbeteren van de klantbeleving of het optimaliseren van producten en diensten. 41% verwacht dat dit in de toekomst veel meer gaat gebeuren.
Analyseren en interpreteren van inzichten is uitdaging
Naast de cultuur in de organisatie en budgetbeperkingen zien organisaties het analyseren en interpreteren van verkregen inzichten als belangrijkste uitdaging voor het effectief inzetten van BI. Volgens 55% van respondenten is analysesoftware het belangrijkste domein waarin geïnvesteerd wordt in de komende tijd. Business Intelligence blijkt tot nu toe het meeste op te leveren voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het besparen van kosten.
“Deze onderzoeksresultaten laten zien dat we in ons land nog aan het begin staan van een periode waarin organisaties en consumenten nog veel meer kunnen profiteren van de inzet van Business Intelligence. BI moet af van zijn rapportage-imago. De tools zijn inmiddels zo volwassen dat organisaties bedrijfsintelligentie veel meer kunnen inzetten om te anticiperen op de toekomstige wensen van de klant,” zegt Michiel Boreel, Chief Technology Officer (CTO) van Sogeti.
15 oktober 2024 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met i...
17 oktober 2024 Praktische workshop Datavisualisatie - Dashboards en Data Storytelling. Hoe gaat u van data naar inzicht? En hoe gaat u om met grote hoeveelheden data, de noodzaak van storytelling en data science? Lex Pierik behandelt de stromingen i...
11 t/m 13 november 2024Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde trainer Lawrence Corr over het modelleren Datawarehouse / BI systemen op basis van dimensioneel modelleren. De workshop wordt ondersteund met vele oefeningen en pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
21 november 2024 Praktische en interactieve workshop met Nigel Turner Data-gedreven worden lukt niet door alleen nieuwe technologie en tools aan te schaffen. Het vereist een transformatie van bestaande business modellen, met cultuurverandering, een h...
26 en 27 november 2024 Organisaties hebben behoefte aan data science, selfservice BI, embedded BI, edge analytics en klantgedreven BI. Vaak is het dan ook tijd voor een nieuwe, toekomstbestendige data-architectuur. Dit tweedaagse seminar geeft antwoo...
28 november 2024Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunctionaliteiten v...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
Deel dit bericht