01-10-2015

Adobe, SAS en Google benoemd tot leiders in Gartner's Magic Quadrant for Digital Marketing Analytics

Deel dit bericht

Gartner heeft deze maand de Magic Quadrant voor de Digital Marketing Analytics markt gepubliceerd. Dit is het eerste jaar dat Gartner een Magic Quadrant rapport heeft opgesteld voor deze categorie. Ondanks dat digital marketing analytics al meer dan twintig jaar bestaat, is er recentelijk veel veranderd in deze markt. Onder andere vanwege de omnichannel trend is de focus van digital marketing analytics veranderd om de verschillende kanalen met elkaar te kunnen vergelijken en om de kanalen te kunnen analyseren als een geheel. Daarnaast verwacht de klant een steeds grotere mate van personalisatie en complexere, meer nauwkeurige analytics tools. 

Volgens Gartner zijn de vereisten voor digital marketing analytics onder te verdelen in 5 categorieën, namelijk dataintegratie, exploratie, geavanceerde modelleringstechnieken, de toepasbaarheid van de analytics op verschillende kanalen, en een grote hoeveelheid aan meetmogelijkheden. De criteria voor ‘ability to execute’ (het vermogen van de leverancier om uit te voeren) zijn onder meer een beoordeling van het product of dienst, de verkoop-aanpak, het prijsmodel, de staat van dienst en het anticiperen op de markt, de marketingaanpak, de klantbeleving en de bedrijfsvoering.

Van de twaalf leveranciers vielen Adobe, SAS en Google in de categorie 'leaders'. IBM was de enige die als 'challenger' gezien werd, en die dus het dichtsbij de drie leiders komt qua performance. De andere bedrijven in deze Magic Quadrant waren AgilOne, AOL, comScore, MarketShare, OptiMine Software, Pitney Bowes en Visual IQ.

Tags:

Analytics

Company:

Gartner

Partners