03-10-2017

Sogeti lanceert cognitieve kwaliteitszorg voor softwaretesten

Deel dit bericht

Tijdens de jaarlijkse Quality Experience Day op 2 oktober heeft Sogeti flinke investeringen aangekondigd voor het integreren van kunstmatige intelligentie in softwaretestdienstverlening. De zogenoemde cognitieve kwaliteitszorg bestaat uit verschillende services die op basis van zelflerende en zelfsturende systemen digitale producten sneller en betrouwbaarder dan ooit kunnen testen.

Naast de nieuwe diensten heeft de IT-dienstverlener nu ook 50 Nederlandse experts ingezet die zich bezig gaan houden met de ontwikkeling van slimme algoritmes voor het testen van softwarekwaliteit. Het ‘AI-gilde’ van Sogeti brengt alle kennis bijeen om snel meer nieuwe AI-diensten te ontwikkelen. Sogeti loopt zowel wereldwijd als in Nederland voorop met de beschikbaarheid van slimme testdienstverlening.

De cognitieve kwaliteitszorgdiensten worden modulair opgebouwd. Zo voorziet Sogeti in een dashboard dat op basis van beschikbare gegevens vaststelt welke testdata al dan niet nodig zijn om digitale producten te testen. Met de toepassing van een slim algoritme beslist het systeem zelf hoe een product te testen. Dat proces kan vervolgens volledig geautomatiseerd worden. De ultieme vorm van cognitieve kwaliteitszorg is een zelflerend en -sturend platform dat volledig geautomatiseerd de juiste testdata genereert, testscenario’s opstelt en voortdurend inzicht geeft in testresultaten.

Slimme algoritmes voor veel testwerk
Sogeti zet nu slimme algoritmes in om bijvoorbeeld versneld duizenden gasmeters, machines of medische systemen te testen als nieuwe functionaliteit wordt toegevoegd. Maar ook het testen van duizenden gebruikersscenario’s voor de ontwikkeling van een nieuwe app kan voortaan gebeuren met een slim algoritme.

“Met 1000 machines die ieder 3000 parameters hebben om te testen, heb je een enorme hoeveelheid combinaties. Die zijn nauwelijks allemaal te testen. Je kunt wel vijf configuraties bedenken waarin 97 procent van de mogelijke fouten is afgedekt. Inzet van een slim algoritme biedt dan de uitkomst. Binnen enkele seconden is het mogelijk vijf configuraties te bepalen op basis van data uit het grote machinepark. Daarmee wordt de 97 procent betrouwbaarheid bereikt. Dat kan vervolgens geautomatiseerd aan het te testen systeem worden gevoed en geanalyseerd”, vertelt Tom van de Ven, Senior Test Consultant en auteur van verschillende testmethodieken.

“In het huidige digitale tijdperk waarin complexiteit en afhankelijkheid van IT-producten alleen maar groter worden, is klassiek testen economisch niet langer houdbaar. We moeten naar manieren waarmee we vele malen sneller en betrouwbaarder digitale producten kunnen testen. De inzet van Artificial Intelligence maakt daarbij het verschil”, concludeert Marco van den Brink, Chief Operating Officer van Sogeti in Nederland.

Geautomatiseerd proces
Softwaretesten is in de afgelopen twintig jaar ontwikkeld van een handmatig proces naar een steeds meer geautomatiseerd proces. Zo zet Sogeti geavanceerde tools in om routinematige softwarecodetesten verder te automatiseren. Tot voor kort ontbrak daarbij de slimmigheid van beeld- en stemherkenning en zelflerend en -beslissend vermogen. Met de inzet van Artificial Intelligence wordt het testproces niet alleen goedkoper maar vooral sneller en betrouwbaarder.

Sogeti is naar eigen zeggen wereldwijd marktleider op het vlak van software testen. Het testen van IT-kwaliteit is al meer dan 25 jaar het domein van de IT-dienstverlener. In ons land doen meer dan 20.000 softwaretesters een beroep op de T-Map testaanpak.

Partners