10-10-2017

Promedico zet Apro officieel in de markt

Deel dit bericht

Veel meer snelheid in de initiële ontwikkeling en daarna ook nog eens veel meer snelheid in de doorontwikkeling. Promedico betrad dit jaar de markt voor apothekers met Apro, een (nagenoeg) papierloos en volledig patiëntgestuurd farmaceutisch zorgsysteem, gebaseerd op het low-code platform van OutSystems. "De eerste breuklijn tekent zich af."

Promedico, van oorsprong leverancier van huisartsinformatiesystemen, kondigde de komst van Apro twee jaar geleden aan. Voornaamste aanleiding was dat bestaande systemen niet meer goed aansloten op de veranderde rol van de apotheker, waarin naast logistieke verwerking (het volgen van het medicijndoosje) tegenwoordig ook zorgverlening aan de patiënt centraal staat.

Afgelopen augustus ging Apro in het Friese Sneek voor de eerste keer live. En dat was “best even spannend”, beaamt teammanager Dimitri Kramer eind september in het Utrechtse hoofdkantoor van Promedico. “We hebben er expres een kleine apotheek voor uitgezocht en waren héél benieuwd, maar het was de soepelste livegang die ik in lange tijd heb meegemaakt. Natuurlijk zaten er foutjes in, je maakt nooit foutloze software. Maar alles was snel te verhelpen. En de vragen die de helpdesk kreeg, werden al gauw pure gebruikersvragen. Dat zegt wel iets.”

Kramer ging half 2016 aan de slag bij Promedico, richtte het team dat zich met Apro bezig hield anders in en zag zijn aanpak vruchten afwerpen. “Destijds liep de ontwikkeling van Apro wat stroef. Achteraf heeft dat veel te maken gehad met de samenstelling van het ontwikkelteam. Platform OutSystems is ‘next level’. Ermee werken vraagt specifieke skills. Heb je een goed team, dan boek je snel resultaat. De crux is de juiste mensen met de juiste knowhow en de juiste focus samenbrengen in het juiste werkproces.”

Papierloos
Voor apothekers gaat met Apro een wereld open. “We zijn hiermee écht de eerste en hebben iets te bieden dat ze nog niet kennen”, zegt Kramer. Er tekent zich volgens hem zelfs een “een breuklijn” af met de oude softwarepakketen. “Het zijn onvergelijkbare werelden. Wij bieden de apotheker een intuïtief en zeer gebruiksvriendelijk papierloos systeem, elektronisch berichtenverkeer, volledige digitalisering en een switch van batch- naar patiëntfocus. Natuurlijk herbergt het systeem nog functies op apotheekniveau, zoals het autoriseren en declareren van verstrekkingen. Maar het doosje staat niet langer centraal.”

Even cruciaal is dat op basis van OutSystems ontwikkelde applicaties per definitie open systemen zijn, ingericht op koppeling en interactie, zegt hij. “We kunnen partneren en integreren met andere pakketten. Dat appelleert sterk aan de positie die de apothekers vandaag de dag hebben. Zij communiceren steeds meer met andere partijen in de eerstelijns zorg, ook omdat ze zelf steeds meer zorgverlener zijn. Zij zien geen klanten, maar patiënten. Ze bouwen relaties op, leggen dossiers aan. Oude systemen zijn daar niet op ingericht. Apro is er voor geschapen.”

Ontwikkeling
De basis staat. Tegelijkertijd gaat de ontwikkeling razendsnel verder. Een nieuwe Apro-release maakt het ook voor de grotere apotheken aantrekkelijk. Toegevoegd worden functies als proactief herhalen, smart- en centralfilling, GDS en track & trace. Met de verdere ontwikkeling verandert bij Promedico intern ook de behoefte aan specialisten in hoog tempo. “Het ‘bouwen’ van systemen gaat zoveel sneller en we kunnen ontwikkelingen zoveel eerder naar de markt brengen, dat per software-engineer meer testers en informatieanalisten nodig zijn dan traditioneel”, zegt Dimitri Kramer. “Dat zijn dan ook de mensen die we meer en meer zoeken.”

Dynamisch
Zij worden bij Promedico onderdeel van een jong, dynamisch en resultaatgedreven team, zegt Miguel Sousa, die voor het grootste gedeelte verantwoordelijk was voor de daadwerkelijke bouw van Apro.
“Het sleutelwoord bij OutSystems is snelheid”, zegt hij. “Het maakt de snelle, flexibele en continue ontwikkeling van services zoals Apro mogelijk. De ontwikkeling kan aan de hand van feedback gaandeweg relatief eenvoudig worden bijgestuurd. Daardoor voorkomen we dat kleine fouten jarenlang blijven ‘doorsudderen’. Wat niet goed werkt, lossen we op. Door de interactie met de gebruikers is er meer betrokkenheid, een voortdurende dialoog eigenlijk, waardoor we eenvoudiger aan de verwachtingen tegemoet kunnen komen.”

Apro is SaaS
De gebruiker hoeft geen computerpark aan te schaffen, maar huurt een licentie om het gehoste pakket te gebruiken. Dat scheelt volgens Sousa veel investeringskosten. “Andere voordelen zijn dat Apro responsive is en op smartphone, tablet en computer werkt. Bovendien voldoet het altijd aan de nieuwste beveiligingsfuncties. Het is gebouwd om te veranderen en gemakkelijk te onderhouden. We hebben een jong ontwikkelteam, met gemiddeld vijf jaar ervaring in OutSystems. Ontwikkelen op basis van de wens van de klant en vanaf het begin optrekken is voor ons vanzelfsprekend. De ‘next level’ manier van werken zit ons in het bloed.”

Meer informatie over Promedico en het farmaceutisch zorgsysteem Apro.

Partners