27-11-2019

De voordelen van een cloud-CMS

Deel dit bericht

Als je een content management systeem (CMS) koopt, moet je de keuze maken tussen een lokale of cloudoplossing. Er kunnen natuurlijk redenen zijn om niet voor een lokale oplossing te gaan, maar omdat de verwachtingen van zowel consumenten als B2B-gebruikers blijven veranderen en digitale oplossingen steeds complexer worden, kan het zinvol zijn een cloud-hosted CMS te overwegen.

Bedrijven kiezen voor een cloud-CMS omdat ze daarmee hopen organisatiedoelen sneller te bereiken. Zo verwacht men een verminderde werkdruk op de IT-afdeling, meer productiviteit van de organisatie, lagere ontwikkelkosten en vooruitinvesteringen.

IT-organisatie wendbaarder maken
Een cloud-based CMS betekent in vergelijking met een lokaal CMS weinig verantwoordelijkheden voor het beheren van de infrastructuur. Een externe organisatie, bijvoorbeeld de CMS-leverancier, zorgt ervoor dat het platform op een virtuele server gehost wordt. De CMS-leverancier wordt zo verantwoordelijk voor het onderhoud van de hele infrastructuur, de prestaties van het systeem en de beveiliging van het platform en haar websites. Hier hoeft je organisatie en je IT-team zich minder mee bezig te houden.

Maak ruimte voor innovatie
Doordat je met een cloud-based CMS niet meer zelf verantwoordelijk bent voor het beheer van de infrastructuur, heeft de IT-organisatie meer tijd vrij heeft voor andere belangrijke taken, zoals het stimuleren van digitale transformaties. Je organisatie krijgt zo bijvoorbeeld de kans om de gepersonaliseerde digitale klantervaringen verder te ontwikkelen.

Productiviteit versnellen
Met een cloud-hosted server heeft je development team een uniform en up-to-date platform om mee te werken. Zo kunnen zij eenvoudig en effectief samenwerken aan inhoud. Je developers zullen dankzij de geïntegreerde samenwerking binnen het CMS-platform fijner werken: zo verbeteren de codekwaliteit en implementatietijd.

Je marketingteam kan ook productiever werken met een cloud-hosted CMS. Door het elimineren van silo’s en het stimuleren van samenwerking tussen afdelingen, hoeven marketeers developers niet steeds te benaderen wanneer ze nieuwe content willen ontwikkelen. In deze cloud-omgeving kunnen zowel IT als marketing onafhankelijk en efficiënt werken op een content-publishing platform.

Sneller implementeren met een cloud-based CMS
Dankzij een geoptimaliseerde architectuur kan een cloud-hosted CMS heel snel ingezet worden. Zo kun je zo snel mogelijk beginnen met het maken en publiceren van content. Je hoeft namelijk niet te wachten tot er lokaal een fysieke infrastructuur is opgezet. Of u nu een gloednieuwe CMS-cloudimplementatie start of migreert naar de cloud: het is allebei snel en probleemloos te doen. Zodra het CMS-systeem zich in de cloud bevindt, kun je sneller content en digitale ervaringen implementeren.

Development-kosten verlagen
Hoe meer IT je organisatie te managen heeft, hoe hoger de development- en technische kosten. Met cloudhosting kun je ervoor kiezen om de kosten te spreiden. Bij de implementatie van een lokaal systeem is dat niet mogelijk en slaat implementatie direct een groot gat in het budget. Je moet namelijk betalen voor een fysieke infrastructuur. Ook ben je niet verantwoordelijk voor extra kosten voor bijvoorbeeld beheer, bug fixes en upgrades. Dit maakt je bedrijf al snel wendbaarder in processen en beslissingen.

Monique Bruins is Sr. Manager Global Enterprise Demand & Field Marketing bij Progress.

Partners