05-05-2022 Door: Lori Witzel

Waarom analytics de sleutel is tot het versnellen van business succes

Deel dit bericht

Als business leaders iets hebben geleerd van de afgelopen twee jaar, is het dat veerkracht en wendbaarheid absoluut noodzakelijk zijn voor succes in ons 'nieuwe normaal'. We hebben gezien hoe het verleden de toekomst niet langer betrouwbaar voorspelt. Bedrijven die snel schakelen, kunnen hun markten disrupten en hier voordeel uithalen.

Deze grotere flexibiliteit is nodig om het goed te doen in veranderende tijden. Dat is mogelijk door data, met name door meer relevante data sneller in analytics-workflows te zetten. En het is de investering waard. Volgens McKinsey presteren analytics en AI-leiders 3,4 keer beter dan achterblijvers. Om dit succes te zien, moeten leiders weten welke elementen het belangrijkst zijn voor een robuuste, toekomstgerichte strategie om zo succes te versnellen door middel van analyses.

Wendbaarder worden voor duurzaam zakelijk succes vereist focus op vier dimensies
De vier dimensies die wendbaarheid stimuleren door middel van analyses zijn; mensen, processen, tools en data. Data is hierbij de sleutel. Wanneer organisaties de kracht van hun data benutten, staan ze klaar om te innoveren, samen te werken en te groeien. Maar om data om te zetten in een waardevolle asset die leidt tot verbeterde resilience en wendbaarheid, is meer nodig dan alleen data en IT-inspanningen.

Om waarde te krijgen, moeten business leaders en stakeholders samenwerken met IT op deze vier dimensies. Business leaders die de strategie van de organisatie richten op transformatieve resultaten, bevinden zich in een unieke positie om bij te dragen aan de dimensies 'mensen' en 'processen'.

Analytics: de raffinaderij die data omzet in bedrijfswaarde
Als data de nieuwe olie is, dan zijn analytics-processen de raffinaderijen die de brandstof voor groei en optimalisatie opleveren. Maar niet alle eindproducten van die raffinaderij zullen even waardevol zijn voor zakelijk succes. Door analytics af te stemmen op de bedrijfsstrategie, uitgedrukt in KPI's, wordt het duidelijker welke datasets, tools en vaardigheden het meest relevant zijn voor nieuwe inzichten, resilience en wendbaarheid.

De raffinaderij moet kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) bevatten, aangezien deze technologieën de sleutel zijn tot het op grote schaal automatiseren van analytische inzichten en een continu closed-loop van intelligentie mogelijk maken. McKinsey merkt op dat leiders met robuuste machine learning "de waarde die ze realiseren uit hun AI-werk met maar liefst 60 procent verhogen."

De sleutel tot het versnellen van zakelijk succes: het gaat niet alleen om technologie
Er zit tastbare waarde in het zijn van een leider op het gebied van analytics en AI. Volgens McKinsey presteren leiders in hun respectievelijke bedrijfstakken ongeveer 8% beter dan achterblijvers. Toch bleek uit een onderzoek van NewVantage Partners dat, hoewel 92% van de ondervraagde bedrijven meer uitgeeft aan data science, slechts 12% data science op grote schaal heeft geïmplementeerd, een dalende trend van 14% met het voorgaande jaar.

Waarom die daling? Hoewel veel discussies over AI en ML zich richten op de technologieën en technische vaardigheden die nodig zijn, is dat slechts een deel van het gehele plaatje. Volgens NewVantage lijken de uitdagingen bij het gebruik van analytics voor zakelijk succes "niet voort te komen uit technologische obstakels; slechts 7,5% van de leidinggevenden noemt technologie als de uitdaging. Integendeel, 93% van de respondenten identificeert mensen en processen als het obstakel.’’

Zakelijk succes versnellen door middel van analytics vereist executive sponsorship, afstemming op de bedrijfsstrategie en de bereidheid om analyse, AI en ML te beschouwen als strategie voor toekomstige optimalisatie en innovatie. Business leaders en stakeholders moeten helpen bij het definiëren van successen; ze moeten ook use cases identificeren die het meest relevant zijn voor hun branche en het meest waardevol voor hun bedrijf. Elk bedrijf is anders en heeft een andere aanpak nodig.

Laten we naar twee praktijkvoorbeelden kijken. In de productie-industrie heeft Hemlock Semiconductor zijn bedrijf getransformeerd door middel van analytics. Hierdoor worden de inzichten verkregen die nodig zijn om inkomsten te genereren en miljoenen dollars aan kosten te besparen door middel van kwaliteitsbeheer en een lager energieverbruik. Als we naar de agribusiness kijken, zien we dat Bayer Crop Science analytics gebruikt om de uit drones afkomstige image data, historische data en streaming data om te zetten in een nauwkeurige aanpak van landbouw. De resultaten omvatten operationele efficiëntie (20% hogere doorvoer en lagere kosten), evenals innovatie voor marktdisruptie (nieuwe gewassoorten voor precisielandbouw).

Aanbevolen vervolgstappen
Hier volgen een paar vervolgstappen om de positieve impact van analytics te vergroten en zakelijk succes te versnellen.
• Neem een leidersrol aan. Als uw bedrijf nog geen Analytics Center of Excellence, of iets wat hierop lijkt, met zakelijke stakeholders in leidinggevende functies heeft, pak dat dan aan. Het succes van analytics berust op de facetten 'mensen' en 'proces' van continu leren in een closed-loop.
• Stem analytics resultaten af op de bedrijfsstrategie. Business leaders kunnen en moeten een visie definiëren: de meest waardevolle gebruiksscenario's, de meest opvallende meetwaarden. Specifieke statistieken kunnen de totale impact en ROI van AI omvatten, inclusief marktdisruptie en innovatief vermogen, evenals specifieke optimalisatieresultaten.
• Zorg ervoor dat uw CEO aan boord is. McKinsey merkt op dat "CEO's een cruciale rol spelen op drie belangrijke gebieden: ambities stellen, gedeelde doelen en verantwoordelijkheid faciliteren en investeren in talent." Het pad naar analytische waarde loopt altijd langs de CEO. Met hun buy-in en leiderschap is succes veel waarschijnlijker. En zonder buy-in zou succes onmogelijk zijn.

Het gebruik van analytics om zakelijk succes te versnellen, is een reis die doorzettingsvermogen en tijd kost. Met uw leiderschap als zakenpartner in deze reis, zijn de kansen in het voordeel van uw organisatie.

Tags:

Analytics, Data, AI

Company:

TIBCO

Lori Witzel

Lori Witzel is Director of Research for Analytics and Data Management bij TIBCO. Als onderdeel van het wereldwijde Thought Leadership-team van TIBCO schrijft Lori over next-gen analytics- en datamanagementonderzoek en -inzichten.

Alle blogs van deze auteur

Partners