18-02-2025

Pegasystems lanceert Pega AgentX voor workflow-orkestratie

Deel dit bericht

Pegasystems introduceert Pega Agent Experience (Pega AgentX), die elke Pega-workflow transformeert in een dynamische motor voor agent-orkestratie en AI-agents stapsgewijs aanstuurt en begeleidt. Heeft een taak extra gespecialiseerde agents nodig, om bijvoorbeeld data uit een afbeelding te extraheren of een e-mail aan klanten te schrijven conform de beleidsregels van de organisatie? Pega AgentX schakelt moeiteloos zowel Pega’s eigen als externe agents in, om taken correct af te handelen.  Het resultaat? Verbeterde klantenservice, hogere productiviteit en betrouwbare workflowautomatisering.

De markt wordt overspoeld met AI-agents en veel organisaties merken hoe lastig het is om deze goed te laten werken. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts 32% van de organisaties verwacht AI-agents binnen drie jaar effectief in hun workflows te integreren. Organisaties hebben moeite om AI-agents goed te beheren en te zorgen dat ze zich niet onvoorspelbaar gaan gedragen. Reputatieschade of het niet naleven van regelgeving ligt voor bedrijven op de loer.

Pega Agent Experience orkestreert AI-agents
AI-agents worden vaak gezien als 'veredelde chatbots', maar Pega AgentX doorbreekt dit. Het transformeert elke Pega-workflow in een krachtige automatiseringsmachine die niet alleen klantgesprekken aan de voorkant leidt, maar ook de juiste agents aanstuurt om administratieve taken aan de achterkant efficiënt af te handelen. zoals het verwerken van orders, het actualiseren van klantgegevens en het indienen van verzoeken. Pega AgentX begeleidt agents stap voor stap.

Center-out benadering
Waar andere platforms werken met losse systemen en agents, gebruikt Pega een Center-out architectuur. Beslissingslogica, workflows en actieplannen: alles wordt centraal beheerd. Processen zijn hierdoor consistent, voorspelbaar en audit-proof, zelfs in de meest complexe omgevingen.

Pega Agent Experience verbetert prestaties van AI-agents door:
• Vertrouwde workflows om te zetten naar slimme AI-automatisering: Pega AgentX kiest automatisch de beste workflow uit beschikbare opties en stuurt AI-agents aan om taken efficiënt en autonoom uit te voeren, zonder handmatig stappenplan. AgentX fungeert hierbij als een digitale assistent die gegevens verzamelt en vragen beantwoordt.
• Multi-stap automatisering in complexe processen: Taken die normaalgesproken menselijke interventie vereisen, worden nu volledig geautomatiseerd. Dit betekent dat complexe processen zoals verzekeringsacceptatie of afhandeling van betalingsgeschillen volledig via AI-agents afgehandeld kunnen worden.
• Instant preview-mogelijkheden: Met Pega GenAI Blueprint™ kunnen gebruikers workflows ontwerpen en direct toepassen om interacties te verbeteren, bijvoorbeeld in klantgesprekken via chat of telefoon. Dit maakt de implementatie snel en gebruiksvriendelijk.
• Volledige controle en compliance te waarborgen: Dankzij ingebouwde governance biedt AgentX controle en transparantie. Dit voorkomt risico’s en maakt het veilig om ook externe agents te gebruiken binnen kritische processen.

Pega Agent Experience komt in de zomer beschikbaar als onderdeel van de Pega Infinity software suite.

Company:

Pega

Partners