12-06-2025

a.s.r. kiest OutSystems low-code voor ontwikkeling Dienstenwinkel

Deel dit bericht

Verzekeraar a.s.r. heeft het low-code platform van OutSystems geselecteerd voor de ontwikkeling van Dienstenwinkel, een portal dat verzekerde werkgevers en verzekeringsadviseurs ondersteunt bij het bevorderen van de preventie van uitval en het herstel van zieke werknemers. Via de portal worden zo’n 270 diensten aangeboden, gericht op preventie of re-integratie. Sinds de introductie zijn al meer dan 5.300 aanvragen binnengekomen.

Dankzij de flexibiliteit en snelheid van het AI-gedreven OutSystems-platform kon a.s.r. Dienstenwinkel binnen een half jaar ontwikkelen, waarbij nauw met gebruikers is samengewerkt om continu verbeteringen door te kunnen voeren. Dankzij de integratie met de back-end kan tot dertig minuten per verzekerde worden bespaard op de administratie.

Verbeterde integratie met back-end
Roenee Hanssen, manager informatiemanagement inkomen bij a.s.r.: “Wij willen bedrijven helpen de duurzame inzetbaarheid van hun werknemers te bevorderen en hebben daarbij gekozen voor de ontwikkeling van een online portal. De diensten waren voorheen niet op een plek te vinden en niet in alle gevallen online af te sluiten, wat de drempel voor werkgevers om deze diensten af te nemen verhoogde."
a.s.r. besloot daarop om de Dienstenwinkel te ontwikkelen, een portal dat alle diensten op dezelfde plek samenbrengt, met een verbeterde integratie met de bestaande back-end systemen voor een soepelere administratieve afhandeling. Voor de ontwikkeling koos a.s.r. voor OutSystems, dat binnen de organisatie al werd gebruikt voor verschillende back-end applicaties. Samen met implementatiepartner CoolProfs was al eerder een raamwerk opgezet voor CI/CD (Continuous Integration, Continuous Delivery) met OutSystems, om dagelijkse updates grotendeels geautomatiseerd mogelijk te maken.

Deze iteratieve werkwijze gaf a.s.r. de mogelijkheid om werkgevers, adviseurs en interne stakeholders al vanaf de eerste fase actief bij de ontwikkeling van het portal te betrekken. Door sessies te organiseren, waarin steeds de nieuwste versie van prototypes werden getoond, kon worden getoetst of de functionaliteiten aansloten bij hun behoeften.

De portal werd na de lancering direct positief ontvangen door de gebruikers. Doordat alle diensten nu op dezelfde plek worden aangeboden, is de werkwijze voor zowel klanten als medewerkers gestandaardiseerd. Daarnaast is dankzij een volgsysteem voor alle betrokkenen direct duidelijk of er nog openstaande acties zijn en aan wie deze zijn toegewezen. Dit geeft klanten beter inzicht in de status van een traject en levert tot zo’n dertig minuten tijdsbesparing per casus op voor de casemanagers van a.s.r..

Uitbreiding en integratie Dienstenwinkel
Na de introductie heeft a.s.r. het portal verder uitgerold naar verzekeringsadviseurs en arbodiensten, met plannen om het in de toekomst ook aan te bieden aan volmachten. Daarnaast wordt er gewerkt aan de mogelijkheid facturatie via SAP automatisch af te handelen en zijn er plannen voor een koppeling met het back-end systeem voor re-integratie.

Company:

OutSystems, ASR

Partners