15-09-2025

Nederlandse bedrijven verliezen meer dan 20 miljard euro door gebrekkige datakwaliteit

Deel dit bericht

Het Nederlandse bedrijfsleven verliest naar schatting 20,03 miljard euro per jaar door slechte datakwaliteit en inefficiënties bij het vinden en delen van data. De tijd die werknemers kwijt zijn aan het zoeken en corrigeren van data vormt een verborgen rem op productiviteit en arbeidskracht, met grote gevolgen voor de Nederlandse economie.

De resultaten komen uit een recent onderzoek van onderzoeksbureau Savanta, uitgevoerd in opdracht van Snowflake. Voor dit onderzoek zijn 1.088 werknemers in de Benelux ondervraagd. De studie laat zien dat er een groot onbenut potentieel ligt voor Nederlandse bedrijven en dat een sterke datastrategie noodzakelijk is om maximaal te profiteren van de mogelijkheden van AI.

Zoeken naar data heeft de grootste impact op productiviteit
Bijna vier op de vijf Nederlandse werknemers (78%) besteden wekelijks gemiddeld 54 minuten aan het vinden van de juiste data. Omgerekend is dat ruim een werkweek (42,6 uur) per werknemer per jaar, goed voor een kostenpost van naar schatting 10,6 miljard euro.

Dit tijdverlies belemmert niet alleen het dagelijkse werk, maar ook datagedreven besluitvorming en het opleveren van projecten. Uit het onderzoek blijkt dat de tijd die in België wordt besteed aan het zoeken naar data nog hoger is, met gemiddeld 64,8 minuten per week.

Datakwaliteit veroorzaakt inefficiëntie en gebrek aan vertrouwen
Slechts 30% van de Nederlandse werknemers heeft veel vertrouwen in de kwaliteit van de data waarmee zij werken. Meer dan de helft (59%) moet regelmatig de juistheid van data controleren, wat leidt tot inefficiënties en verlies van vertrouwen. Het onderzoek laat zien dat bijna de helft van de werknemers (48%) wekelijks tijd kwijt is aan het corrigeren van data, waarvan 14% dit zelfs dagelijks doet. Gemiddeld gaat er hierdoor bijna een volledige werkweek (37,8 uur) per werknemer per jaar verloren. Dit is goed voor een extra kostenpost van 9,43 miljard euro.
Opgeteld bij de kosten van het zoeken naar data, komt dit neer op een verlies van maar liefst 20,03 miljard euro per jaar. Tijd en middelen die Nederlandse bedrijven veel strategischer en effectiever kunnen inzetten.

Methodologie
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Savanta, dat 1.088 werknemers in de Benelux ondervroeg. De respondenten vertegenwoordigden verschillende functies en niveaus binnen bedrijven van uiteenlopende groottes.

Company:

Snowflake

Partners