08-06-2016

Capgemini: waarde halen uit big data niet voor iedere organisatie weggelegd

Deel dit bericht

Bedrijven met een goede governancestructuur voor big data-projecten, een doordachte strategie en betrokken hoger management behalen meer succes uit big data dan bedrijven die niet aan deze voorwaarden voldoen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Informatica en Capgemini onder tweehonderd senior IT- en datamanagers: The Big Data Payoff: Turning Big Data into Business Value.

Uit het onderzoek blijkt verder dat momenteel nog geen derde (27 procent) van de big data-projecten bij bedrijven winstgevend is. Een belangrijke indicator voor succes is eigenaarschap; is een COO of CDO verantwoordelijk voor big data dan blijken projecten twee keer zo vaak winstgevend als wanneer het in de portefeuille van de CIO zit. Toch zijn CIO’s op dit moment in de meeste gevallen verantwoordelijk voor big data (52 procent), gevolgd door COO’s (20 procent), CTO’s (16 procent) en CMO’s (16 procent).

Eigenaarschap
Volgens CTO Insights & Data Jorgen Heizenberg bij Capgemini biedt het nieuwe onderzoek inzicht in de werkwijze van bedrijven die winst weten te halen uit hun inspanningen op het gebied van big data. “Het eigenaarschap van big data binnen de organisatie blijkt een belangrijke succesfactor. Veel bedrijven hebben echter nog een hele weg te gaan voordat zij werkelijk inzichtgedreven kunnen opereren. Ontoereikende budgetten en integratie worden hierbij als belangrijkste uitdagingen aangemerkt.”

Direct verband
Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven die winst halen uit hun big data-projecten, ook meer vooruitgang boeken bij het verbeteren van de datakwaliteit en -governance. Verder boekt deze groep meer vooruitgang bij standaardisering en consistentie van big data projecten binnen de organisatie.
Naar mening van Executive Vice President en Chief Product Officer Amit Walia bij Informatica toont het onderzoek een direct verband tussen de investeringen in datakwaliteit en –governance en de winstgevendheid van big data-projecten. Als bedrijven met big data op een duurzame manier waarde willen creëren, zouden ze zich op drie belangrijke pijlers van big data management moeten richten: kwaliteit en governance, integratie en beveiliging.”

Overige uitkomsten van het onderzoek:
- Ruim de helft van de respondenten (55 procent) geeft aan dat big data structureel is ingebed in de bedrijfsvoering.
- 49 procent van de respondenten die aangeven dat het hoger management bij hun big data-projecten betrokken is, zegt winst te halen uit de projecten. Bij bedrijven waarbij het hoger management niet betrokken is, is dit slechts 6 procent.
- Het verbeteren van de besluitvorming (37 procent), samenwerking en informatiedeling (34 procent) en productiviteit (33 procent) binnen de organisatie zijn de meest genoemde voordelen van big data.
- Bedrijven die winstgevende big data-projecten draaien noemen als belangrijkste resultaat van hun inspanningen het realiseren van een hogere klanttevredenheid en het behouden van klanten (51 procent).
- Ontoereikende budgetten (44 procent) en integratie (35 procent) worden als de belangrijkste uitdagingen beschouwd om daadwerkelijk een inzichtgedreven organisatie te worden.
- 27 procent van de big data-projecten blijkt winstgevend, op 45 procent van de projecten wordt quitte gedraaid en 12 procent van de projecten levert een verlies op.
- In Europa is de verantwoordelijkheid voor big data vaker bij de CIO belegd (64 procent) dan in de Verenigde Staten (39 procent).
- De uitvoering van de big data-strategie ligt binnen de bedrijven meestal in handen van dataspecialisten (30 procent), gevolgd door IT-management (28 procent) en data-architecten (21 procent).

Bekijk hier het volledige rapport.

Tags:

Big Data

Company:

Capgemini

Partners