12-08-2016

Onderzoek Xebia: Product Ownership onmisbaar bij planning productinnovatie

Deel dit bericht

Professioneel Product Ownership blijkt binnen het Nederlandse bedrijfsleven bij lange na nog niet of niet goed geborgd, blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Xebia.

De rol Product Owner is zeer uitdagend en complex en het vinden van de meest geschikte interne Product Owner(s) blijkt in de praktijk een uitdaging. Het ontwikkelen van het juiste niveau Product Owner is een langdurig proces. Bij 83 procent van de onderzochte organisaties blijkt dat de borging van interne professionele Product Owners momenteel niet op orde is. Deze organisaties geven aan het aanwezige kennisgat te willen dichten met externe hulp in de vorm van coaching, begeleiding en/of interim Product Owners.

Portfolio Wall
Volgens Enrique Zschuschen, manager van Xebia’s Agile Coaching business unit maken veel organisaties om grip te krijgen en flexibel in te spelen op de planning van de productinnovatie en ontwikkeling gebruik van een Portfolio Wall. “De eerste twee maanden van planningshorizon staan op deze ‘Wall’ min of meer vast. Voor de periode daarna probeert men de maximale flexibiliteit te faciliteren. Dit proces rondom het (her)prioriteren en het maken van de juiste waardevolle keuzes met alle stakeholders wordt de ‘Portfolio Marketplace’ genoemd”.
 
Digitale transformatie
Het Xebia onderzoek toont aan dat voornamelijk Product Owners en Product Management onmisbaar zijn bij de zogenaamde ‘socialisering’ van de planning, maar daarentegen niet (voldoende) hierbij betrokken worden. Het meest worden echter de daadwerkelijke klanten gemist bij de Portfolio Marketplace. Bij 44 procent van de organisaties worden klanten als onmisbaar ervaren, echter zijn de klanten niet betrokken. In de wereld van digitale transformatie, daar waar de klanten bedrijven kunnen maken en breken binnen een kort tijdbestek is dit een zeer kwalijke zaak. Continue en flexibele innovatie valt en staat bij de inbreng van klanten.

Fenomeen ‘klant’
De meeste organisaties hebben echter serieus moeite met het fenomeen ‘klant’. Men begrijpt uiteraard dat klanten cruciaal zijn voor succes, maar het betrekken van klanten bij (product) innovaties en/of feedback is meer uitzondering dan regel. Enrique Zschuschen geeft aan: “Opmerkelijk dat organisaties nog zo weinig doen en/of zo veel moeite hebben met het gebruiken van klanten feedback. De macht van de consument en de kracht van zowel inhoudelijke, positieve als negatieve is toch inmiddels een gegeven. Kijk bijvoorbeeld naar de hotelsector, daar werken toch alle booking-websites inmiddels met zichtbare feedback met betrekking tot het verblijf bij een bepaalde accommodatie”.
 
Meer informatie: Xebia

Partners