Sogeti is de eerste IT-dienstverlener in ons land die begin dit jaar de eerste 35 IT-professionals heeft opgeleid voor VeriSM. VeriSM is een nieuwe service management aanpak die eind vorig jaar is gelanceerd, gericht op het digitale tijdperk.
Afgelopen decennia waren ITIL, CobIT, BISL en Lean populaire managementmethodes. Nu digitalisering steeds meer het dagelijks leven bepaalt, komen werkwijzen zoals Agile, DevOps en SIAM op. De wereldwijd gelanceerde VeriSM-benadering helpt organisaties de juiste keuze te maken uit alle methodieken, in eerste instantie afgestemd op de klant, het type organisatie en de digitale transformatie die zij doormaken.
Benadering
VeriSM is meer een benadering dan een methodiek, waarbij governance aspecten en service management principes worden vastgesteld voor het leveren van een bepaald product of dienst. Dat kan alles zijn, van het leveren van levensmiddelen, advies of een jaarlijkse controle op bedrijfsresultaten tot een betaalapp. Deze nieuwste service management aanpak geeft een handvat hoe bestaande methodieken het beste in te zetten, samengesteld uit zowel technologische onderdelen (bijvoorbeeld de cloud, IoT, Machine Learning of blockchain) als bedrijfscomponenten.
“Omdat de inzet van IT onderdeel is van de gehele digitale transformatie van een organisatie, is het voor Sogeti-werknemers belangrijk dat ze niet alleen kennis hebben van IT-specifieke managementmethodes zoals DevOps en de inzet van Agile voor de ontwikkeling van kortcyclische digitale producten. Met de expertise van deze nieuwe service management benadering van VeriSM kunnen we klanten nog beter adviseren bij het maken van de juiste keuze voor de aanpak die bij het desbetreffende bedrijf of overheidsinstantie past. VeriSM is nog heel nieuw dus de tijd zal het leren of deze benadering al dan niet massaal wordt ingezet”, vertelt Jan Bouman, VeriSM pionier en Business Analyst Lead bij Sogeti.
VeriSM
VeriSM staat voor Value-driven (focus op de business), Evolving (actueel en blijft zich ontwikkelen), responsive (maatwerk) en integrated (verschillende manieren toepassen en integreren in de organisatie) Service Management.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
Alleen als In-house beschikbaarWorkshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunc...
Deel dit bericht