14-05-2019

Appian: ontwikkelaars overtuigd dat low-code werktevredenheid kan bevorderen

Deel dit bericht

Appian kondigt de resultaten aan van een onderzoek gericht op de manieren waarop low-code applicatieontwikkeling de belangrijkste aspecten van werktevredenheid onder IT-ontwikkelaars kan verbeteren. Uit de resultaten blijkt dat IT steeds meer druk ervaart door veranderende bedrijfsverwachtingen als het gaat om opkomende technologieën, zoals Artificial Intelligence (AI) en Robotic Process Automation (RPA).

Het onderzoek laat zien dat ontwikkelaars ervan overtuigd zijn dat low-code kan helpen bij het verbeteren van de minst aantrekkelijke aspecten van hun werk en kan ondersteunen bij het behalen van de IT-bedrijfsdoelstellingen voor het komende jaar. Het onderzoek Impact of Low-code on IT Satisfaction, in opdracht van Appian uitgevoerd door IDG, toont aan dat IT-ontwikkelaars de volgende aspecten van hun werk het minst aantrekkelijk vinden:
• Tijd besteed aan het oplossen van problemen met applicaties
• Tijdsdruk en deadlines
• Tijd verspild aan repetitieve coderingstaken
• Beperkte mogelijkheden om aan strategische projecten te werken

Bedrijfskritische applicaties
Bij de vraag naar de manieren waarop de ontwikkeling van low-code van invloed kan zijn op gebieden met een lage IT-tevredenheid blijkt dat 80 procent van de respondenten vindt dat low-code nuttig is voor het automatiseren van herhaaldelijke taken, zoals coderingsformulieren en bedrijfsregels. Meer dan tweederde (68 procent) vindt dat low-code geschikt is voor de ontwikkeling van bedrijfskritische applicaties. Bijna 80 procent is van mening is dat het gebruik van low-code tijdbesparend is voor ontwikkelaars, waardoor zij kunnen werken aan projecten van een hoger niveau.

Van de ontwikkelaars 86 procent vindt dat opkomende technologieën de druk op de IT-organisatie verhogen. Deze verhoogde druk wordt veelal gesignaleerd bij verzoeken om nieuwe opkomende technologieën toe te passen en om de opkomende technologie te integreren met legacy systemen en gegevens. De meest gevraagde applicaties die volgens ontwikkelaars de performance verbeteren én de meeste omzet genereren bij hun organisaties zijn:
• Applicaties die de klantervaring verbeteren/de klantbetrokkenheid verhogen (68 procent)
• Applicaties die interne bedrijfsvoering en processen optimaliseren (61 procent)
• Applicaties die innovatie mogelijk maken (57 procent)

Ondanks dat er vooral vraag is naar apps voor de klantervaring, zegt minder dan 50 procent van alle respondenten dat hun organisatie "extreem of zeer effectief" is in het integreren van AI en RPA in de customer service workflows. Als gevolg van een gefragmenteerd IT-landschap schatten de respondenten in dat klantenservice medewerkers gemiddeld vijf schermen moeten openen om een volledig beeld van de hedendaagse klant te krijgen. Het ontwikkelen van meer intuïtieve en gebruiksvriendelijke apps is het grootste obstakel, gevolgd door het waarborgen van gegevensbeveiliging en het mogelijk maken van het gebruik van opkomende technologieën voor betere klantinzichten.

Partners