11-12-2019

Mindtree: Chief Digital Officer heeft sterke invloed op digitale transformatie

Deel dit bericht

Mindtree heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek dat inzicht geeft in de relevantie van de functie van Chief Digital Officer (CDO). In tegenstelling tot de algemene overtuiging dat de CDO-functie een beperkte houdbaarheid heeft, ziet een overgrote meerderheid van de zakelijke en IT-professionals die deelnamen aan het onderzoek hun CDO als een effectieve veranderingsagent bij digitale transformatie en het leveren van klantvoordeel.

Anders dan eerdere onderzoeken naar de CDO-functie, die focusten op de opvattingen van directieleden, zijn in het onderzoek van Mindtree gegevens opgenomen van 323 mondiale zakelijke en IT-professionals in de VS en het VK die onder een CDO werken. Deze professionals spelen een belangrijke rol in het uitvoeren van de visie van de CDO en hebben een waardevolle kijk op de effectiviteit van de CDO als een leidinggevende. Het bleek dat de CDO effectief is geweest in zijn inzet voor aandrijvende digitale initiatieven, zoals klanten een soepele digitale ervaring bieden (27 procent) en het creëren van nieuwe businessmodellen (20 procent).

De CDO-functie heeft een helder doel en wint aan relevantie
Er is een algemene overtuiging dat de CDO-functie onduidelijk is en dat zijn taken en verantwoordelijkheden eenvoudig kunnen worden verdeeld onder verschillende directieleden. Uit het onderzoek bleek daarentegen dat de zakelijke en IT-professionals van vandaag een heldere behoefte zien aan een voortzetting van de CDO-functie. 74 procent van de respondenten geeft aan dat de CDO van hun organisatie duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden heeft en 81 procent is het erover eens dat deze verantwoordelijkheden dermate gedifferentieerd zijn dat een aparte CDO-functie daarvoor nodig is.
Bovendien geloven zakelijke en IT-professionals dat de functie van CDO nog relevanter wordt dan toen de functie werd gecreëerd (76 procent), wat de CDO een duidelijk mandaat geeft om zijn digitale doelen te bereiken.

CDO's hebben vaak meer technologische dan zakelijke expertise
Zakelijke en IT-leiders noemen als voornaamste vaardigheden van de CDO een grondige kennis van technologie (61 procent) en het vermogen om digitale strategieën uit te voeren (53 procent).Volgens 70 procent van de respondenten heeft hun CDO een IT-achtergrond, wat suggereert dat veel CDO's wel beschikken over een goede combinatie van technologisch begrip en sociale vaardigheden, maar dat ze minder inzicht hebben in hoe delen van de onderneming werken, of dat die kennis nog in ontwikkeling is. 84 procent van de respondenten die werkt bij een organisatie waar de CDO beschikt over een IT-achtergrond, gaf aan dat hun bedrijf "aanzienlijke" digitale vorderingen heeft gemaakt sinds de creatie van de CDO-functie. Van de respondenten met een CDO zonder zakelijke IT-achtergrond gaf 73 procent datzelfde antwoord.

Ondanks de vooruitgang hebben CDO's nog steeds te maken met obstakels, waaronder silogebaseerde initiatieven en een tekort aan talent
Ongeveer een derde van de respondenten (32 procent) noemde een tegen verandering resistente cultuur als het grootste obstakel voor het boeken van vooruitgang. In dat verband wordt 'cultuurverandering om sneller te itereren' gezien als de minst gewaardeerde prestatie van CDO's. Op de vraag wat de CDO het hardst nodig heeft om de activiteiten succesvol te kunnen digitaliseren, antwoordde 38 procent van de respondenten dat er meer samenwerking nodig is tussen de verschillende business units, in combinatie met de instroom van nieuw talent met vaardigheden die in het verlengde liggen van de technologieën waar vraag naar is.

Meer informatie over het onderzoek.

Partners