Onderzoeker en software engineer Riemer van Rozen ontwikkelde een visuele programmeertaal voor games. Hiermee kunnen game designers sneller betere games ontwerpen. Na uitgebreid onderzoek is Van Rozen hierover gepromoveerd. "Met de visuele programmeertaal die wij hebben ontwikkeld, kunnen designers zelf live de spelregels aanpassen."
Van Rozen is werkzaam als onderzoeker bij het lectoraat Play & Civic Media van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Hij deed zijn onderzoek aan het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) en promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam. Van Rozen zet in zijn proefschrift ‘Languages of Games and Play: Automating Game Design & Enabling Live Programming’ gedetailleerd uiteen hoe intrinsiek complex game design is. “Games veroorzaken ervaringen die gameplay worden genoemd; onder andere plezier, overtuiging en leren. Hiervoor moeten game designers steeds alternatieve keuzes verkennen, zoals bijvoorbeeld de rol van levenselixer of edelstenen in nieuwe puzzels en strategieën.”
Dit is onderdeel van de interne economie van het spel, een regelsysteem dat de spelervaring bepaalt. Game designers verbeteren stap-voor-stap de kwaliteit door steeds opnieuw spelhypothesen te vormen, abstracte prototypes te maken en in interactieve sessies te testen hoe de spelregels spelers beïnvloeden. Van Rozen: “Helaas blijken de beoogde en daadwerkelijke gameplay keer op keer te verschillen. Het maximale aantal iteraties om een spel te verbeteren is bepalend voor de kwaliteit die je kunt behalen”.
Nieuwe visuele programmeertaal
Volgens Van Rozen kunnen game designers beter hun werk doen als ze autonomer, sneller en gerichter kunnen werken. Van Rozen: “Met de visuele programmeertaal die wij hebben ontwikkeld, Micro-Machinations, kunnen designers zelf live de spelregels aanpassen, continu feedback krijgen op de aangepaste regels en hun voortschrijdend inzicht gebruiken om het spel te verbeteren.” Naast het ontwikkelen van een DSL voor games bracht Van Rozen ruim 100 talen voor games in kaart en relateerde hij succescriteria voor interessante spelervaringen.
Sneller betere games ontwikkelen
Van Rozen bestudeert hoe visuele programmeertalen kunnen helpen om game design te automatiseren. Dat doet hij door te onderzoeken hoe generieke taaltechnologie kan worden toegepast en ontwikkeld. Hij biedt game developers en game designers abstracties en notaties aan die helpen om hun productiviteit te verhogen, iteratietijden te verkorten en de kwaliteit van spelervaringen en van de broncode van een spel te verbeteren. In zijn promotieonderzoek heeft hij de vakgebieden software engineering, AI en game studies verbonden door talen voor games te relateren. Van Rozen voerde zijn onderzoek uit in de CWI-onderzoeksgroep Software Analysis and Transformation (SWAT). Hij testte zijn resultaten samen met onder andere indiegame developers.
7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
Alleen als In-house beschikbaarWorkshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunc...
Deel dit bericht