24-03-2020

Rotterdam versnelt registratie parkeren met mobile app van Mendix

Deel dit bericht

Mendix kondigt aan dat de Gemeente Rotterdam de eerste native mobile app heeft gebouwd waarmee bewoners eenvoudig de kentekens van auto's van hun bezoekers kunnen registreren. Zo’n 80.000 inwoners van Rotterdam hebben een parkeervergunning voor bezoekers en registreren gezamenlijk 2,5 miljoen auto's per jaar. De interactieve native mobile app gebouwd met Mendix maakt een groot verschil in de gebruikservaring met biometrische authenticatie, snelle respons zonder vertraging en offline functionaliteit.

Inwoners van Rotterdam die in een gebied met betaald parkeren wonen kunnen profiteren van een gereduceerd tarief voor hun bezoekers. Omdat de gemeente Rotterdam scanauto’s gebruikt voor de parkeerhandhaving moeten de inwoners de kentekens van hun bezoekers registreren. Voordat de gemeente met Mendix aan de slag ging, werkte het met Parkmobile. Via deze app konden inwoners bezoekers registreren via een app, e-mail en telefoon. Echter, toen Parkmobile besloot deze dienstverlening te beëindigen zocht de Gemeente Rotterdam een nieuwe oplossing.

Gebruiksvriendelijke authenticatie
“We zijn gestart met het op een rij zetten van onze eisen en wensen voor een mobiele applicatie waarmee bewoners hun bezoekers kunnen registreren”, vertelt Rob Poll, product manager bij de Gemeente Rotterdam. “De app moest gebruiksvriendelijke authenticatie bieden en te downloaden zijn uit de Apple App Store en Google Play Store. Bij de oplossing die we voorheen gebruikten zagen we dat sommige mensen nog steeds sms gebruikten of telefonisch hun bezoekers registreerden. Dit voldoet echter niet meer aan de technische eisen en standaarden die door gebruikers worden gesteld. Onze nieuwe oplossing moest ook aantrekkelijk zijn voor deze groep gebruikers. Verder moest de app solide zijn en continu hoge performance kunnen leveren. Iedere storing doet af aan de gebruikservaring en leidt tot vragen aan ons customer support team. Dit zijn twee zaken die we willen voorkomen. Verder was het essentieel dat de app zou kunnen communiceren met het systeem dat alle 80.000 contracten van onze inwoners bevat. Iedereen met dit contract heeft recht op 500 uur parkeren tegen een gereduceerd tarief voor bezoekers. De nieuwe app moest inwoners real-time inzicht geven in hoeveel credits zij nog over hebben.”

Partners