16-08-2021 Door: Martijn Geerlings

Hoe CDO's change management kunnen inzetten voor succesvolle digitale transformatie

Deel dit bericht

CDO's zijn vaak degenen die de verantwoordelijkheid hebben om organisaties meer datagedreven te maken. Aangezien de voorsprong van datagedreven organisaties op de achterblijvers groter wordt, is deze taak in 2021 nog belangrijker geworden. Doorgaans betekent het dat de plannen voor digitale transformatie versneld moeten worden uitgevoerd. Vorig jaar werden de plannen die er lagen voor de komende tien jaar binnen een jaar werkelijkheid. Vrijwel iedere organisatie had focus op het implementeren van nieuwe technologieën; van digitale betalingen, chatbots en cloud databases tot augmented analytics-oplossingen.

Zelfs met alle nieuwe technologie die ze tot hun beschikking hebben zijn CDO’s inmiddels onder te verdelen in twee kampen: de CDO’s die uitblinken en veel zakelijke impact weten te realiseren en degenen die veel moeite hebben met de nieuwe werkelijkheid en de kansen niet weten te benutten. Een veelgehoorde klaagzang van de laatste groep is dat ze niet de juiste mensen in huis hebben. Het binnenhalen en behouden van de juiste mensen en het in goede banen leiden van alle veranderingen is één van de grootste uitdagingen en kansen geworden voor CDO’s.

De harde waarheid over datatalent
De pandemie dwong ons om nieuwe waarheden onder ogen te zien. Dit was ook het geval in de wereld van data analytics. De vaardigheden van vroeger en de expertise van gisteren, waar velen jaren in hebben geïnvesteerd, kwamen in 2020 niet meer zo goed van pas. Het is een harde realiteit. Maar wel eentje waar we niet omheen kunnen.

Volgens data van het World Economic Forum gaf 55,4 procent van de organisaties aan dat het gebrek aan vaardigheden hen belemmert nieuwe technologieën toe te passen. Data scientists en analisten waren het moeilijkst te vinden. 41,4 procent van de respondenten gaf aan dat het niet lukt om leiders met de juiste data- en analysevaardigheden te vinden. Sommige leiders zijn ook zelf niet in staat om de cultuurverandering te omarmen die nodig is in een digitale wereld. Dit is een enorme uitdaging voor organisaties die datagedreven willen worden, aangezien dezelfde leiders verantwoordelijk zijn voor de transformatie van de bedrijfscultuur. Dit terwijl cultuur nog steeds de grootste belemmering is voor het creëren van een echt datagedreven organisatie.

Dus waar zijn de juiste mensen, met de juiste vaardigheden en de goede mentaliteit? Zijn de mensen die nederigheid, empathie, analytisch denken en de bereidheid om risico te nemen combineren echt een zeldzaam ras? Het eerlijke antwoord is ja. Voor nu dan.

Nieuwe vaardigheden voor een nieuwe wereld
Leiders moeten de vaardigheden heroverwegen die nodig zijn om hun organisaties succesvol te maken in de nieuwe, datagedreven wereld. De nadruk op proces en automatisering, hoewel waardevol, moet in evenwicht worden gebracht met het prioriteren van analytisch denken en beter luisteren.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de juiste mensen met de juiste vaardigheden te krijgen. Maar aangezien het grootste deel van de medewerkers niet over de juiste vaardigheden beschikt, is het wel nodig snel actie te ondernemen. Zo benutte Verizon de pandemie als een kans en investeerde het bedrijf in het trainen van meer dan 20.000 werknemers in vaardigheden die hen - en het bedrijf - in de toekomst verder brengen. EY werkte samen met een business school om via een speciaal programma te werknemers te voorzien van de nodige vaardigheden.

Oude processen loslaten
Naast de juiste vaardigheden is het ook noodzakelijk oude processen los te laten. Volgens een onderzoek van Harvard Business Review was een gebrek aan change management en adoptieprocessen de grootste belemmering (44 procent) om eerstelijnsmedewerkers te voorzien van analytics. Zij zijn echter wel degenen die dagelijks beslissingen nemen die ervoor zorgen dat organisaties vandaag de dag succesvol kunnen zijn.

Welke stappen kun je ondernemen op weg naar datagedreven digitale transformatie?
1. Benoem iemand die verantwoordelijk is om change management en transformatie te stimuleren. De belangrijkste prioriteiten zijn het doorbreken van oude processen en tegelijkertijd het ontwikkelen van vaardigheden om nieuwe processen op te zetten.
2. Werk samen met medewerkers en HR om de huidige vaardigheden in kaart te brengen en ontwikkel vervolgens een plan om bijscholing in te zetten en de aanwezige gaten te dichten.
3. Maak het creëren van een datagedreven organisatie onderdeel van je plannen voor het democratiseren van data.
4. Besteed ook aandacht aan de bereidheid van medewerkers om verandering te omarmen.

Het is niet eenvoudig de verantwoordelijkheid te krijgen over het change management van mensen. Maar voor CDO’s is het een essentieel ingrediënt voor echte datagedreven digitale transformatie. Het starten met deze stappen is alvast een mooie basis voor toekomstig succes.

Martijn Geerlings

Martijn Geerlings is Regional Manager Benelux bij ThoughtSpot. Met zijn expertise op het gebied van AI-gedreven analytics helpt hij organisaties om alle medewerkers, van bestuurskamer tot werkvloer, te voorzien van inzichten waarmee zij betere beslissingen kunnen nemen.
Voor ThoughtSpot was hij werkzaam als Regional Sales Lead bij Optimizely waar hij verantwoordelijk was voor het opbouwen en aansturen van de lokale organisatie. Verder heeft Martijn bij Google enkele jaren een internationale rol gehad als Account Executive.

Alle blogs van deze auteur

Partners