26-08-2022 Door: Sumeet Arora

Het geheime recept voor het bouwen van succesvolle apps

Deel dit bericht

Er zijn heel veel apps, maar slechts weinige zijn succesvol. Populaire apps maken gebruik van data en bieden gebruikers inzicht. En data-exploratie in de app wordt de nieuwe standaard in de user experience.

Misschien herinner je je het aanstekelijke nummer There’s an app for that. Dit werd voor het eerst uitgezonden in november 2010. Destijds was het totale aantal beschikbare apps niet eens 500.000. Concreet waren er in 2010 ongeveer 130.000 apps beschikbaar in de "Android-market" (zo heette de Google Play Store destijds), 300.000 apps in de Apple App Store, ongeveer 18.000 apps in BlackBerry App World en 25.000 in de Nokia's Ovis Store (als je deze überhaupt al kende). Een decennium later in 2021 waren er in de twee populairste app-winkels (Google Play Store en de Apple App Store) bijna 6 miljoen apps beschikbaar.

Waarom apps falen
Hoe indrukwekkend deze cijfers ook zijn, ze zeggen niet veel. Kwantiteit is immers niet hetzelfde als kwaliteit. Volgens onderzoek van Fyresite is slechts 0,5 procent van de mobiele apps voor consumenten en 13 procent van de mobiele B2B-apps succesvol. Met deze cijfers in het achterhoofd is het niet verwonderlijk dat de meeste apps weinig gebruikt worden en dat de betrokkenheid van gebruikers laag is. Er wordt ingelogd en men klikt evenzo snel weer weg simpelweg, omdat niet de ervaring wordt geboden die je zou verwachten.
 
Hoe embedded analytics het verschil maakt
Dit kun je voorkomen. Onderzoek van Product-Led Alliances (PLA) laat zien dat bedrijven die analytics in hun applicaties integreren, het gebruik ervan met 60 procent zien stijgen en de omzet met 57 procent. Naast digitale transformatie is data de kritische succesfactor voor bedrijven. Hetzelfde geldt voor apps. Software neemt de wereld over, en data doet nu hetzelfde. Voor het bouwen van apps betekent dit dat je moet nadenken over hoe je intelligentie kunt bieden met behulp van data.
 
De meest succesvolle bedrijven bouwen software, applicaties en diensten die niet alleen gebruikmaken van data, maar ook inzicht bieden in die data. Aangezien data-exploratie in de app de nieuwe standaard wordt voor de gebruikerservaring (UX) bij zowel B2B- als B2C-apps, verwachten gebruikers ook dat deze toepassingen analytics bieden om hen te helpen waarde uit hun data te halen om de wereld te kwantificeren en beter te begrijpen.

Data is de nieuwe UX
Maar net zoals kwantiteit niet hetzelfde is als kwaliteit, is embedded analytics alleen niet voldoende als het geen zinvolle inzichten oplevert, of te ingewikkeld is om te gebruiken. Bedrijven kunnen analytics niet zomaar integreren. Ze moeten kijken naar het soort UX die wordt geboden. De data uit het PLA-onderzoek wijst uit dat de UX voor analytics belangrijker is dan ooit. Bijna 80 procent van de ontwikkelaars noemde de behoefte om oplossingen op maat te creëren voor specifieke zakelijke behoeften, terwijl meer dan de helft aangaf dat gebruikers in staat gesteld moesten worden intuïtief hun eigen antwoorden te vinden. We hebben een nieuw paradigma voor analytics nodig, waarbij elke gebruiker data zelf kan verkennen om relevante inzichten te vinden.

Met andere woorden, we moeten data zien als de nieuwe UX. In plaats van te beperken wat klanten met data kunnen doen, moeten bedrijven producten bouwen waarmee gebruikers hun nieuwsgierigheid kunnen prikkelen. UX is daarbij geen nice to have, maar een absolute vereiste om de betrokkenheid van gebruikers en de omzet te verhogen.


Sumeet Arora

Sumeet Arora is Chief Development Officer bij ThoughtSpot. Arora leidt de wereldwijde engineering- en productteams van ThoughtSpot bij het continu verbeteren en opschalen van het AI-gedreven data-analytics platform. Voordat hij bij ThoughtSpot in dienst trad was Sumeet SVP en GM Service Provider Networking bij Cisco.

Alle blogs van deze auteur

Partners