18-10-2022

Technologieadviesbureau Thoughtworks klaar om op te schalen in Nederland

Deel dit bericht

Wereldwijd opererend technologie adviesbureau Thoughtworks viert een mijlpaal met de vorig jaar geopende vestiging in Amsterdam. Met een focus op verantwoorde technologie en het gelijkstellen van maatschappelijke impact met bedrijfsresultaat, wil Thoughtworks een voorbeeld zijn voor het bedrijfsleven. Vanuit Amsterdam gaat Thoughtworks de Europese ambities verder kracht bij zetten.
 
Thoughtworks heeft Martin ter Horst aangesteld om als managing director het ideale team samen te stellen en de gewenste groei te bewerkstelligen. Martin heeft in korte tijd en in een uiterst krappe arbeidsmarkt een sterk team samengesteld van bijna 30 technologen en consultants, software ontwerpers, ontwikkelaars, AI-specialisten en data scientists. De organisatie werkt sinds eind vorig jaar aan het fundament voor de Nederlandse operatie en richt zich nu op opschaling en meer impact creatie.

Hoe een sociaal experiment uitgroeide tot een beursnotering
Thoughtworks startte in 1993 in Chicago als sociaal experiment, om te bewijzen dat een commercieel tech consultancybedrijf maatschappelijke verandering kan realiseren. Met het doel om met de integratie van strategie en technologie meer impact te realiseren dan alleen op de bottom line. Thoughtworks gelooft dat als technologie eerlijk, inclusief en duurzaam wordt toegepast, er samen buitengewone impact gemaakt kan worden.

Vanuit deze overtuiging werkt Thoughtworks het liefst met klanten die veranderbereid zijn om meer impact te maken. De technologen van Thoughtworks voelen een verantwoordelijkheid en noodzaak om te zorgen dat innovatie een waardevolle bijdrage aan de maatschappij levert. Technologie moet voor iedereen toegankelijk zijn en op een zo klimaatvriendelijke manier worden toegepast. Vanuit die visie ontwikkelde Thoughtworks onder andere de open-source Cloud Carbon Footprint tool. Het instrument is erop gericht om de CO2 voetafdruk van tech te reduceren.

Thoughtworks voelt een duidelijke match met Nederland. “Thoughtworks en Nederland hebben veel gemeen. Nederland heeft grote maatschappelijke- en duurzaamheidsambities, koestert diversiteit en inclusiviteit en heeft van oudsher een voorlopersrol op het gebied van innovatie en technologie. Ons DNA sluit hierbij aan. Wij trekken mensen aan met dezelfde waarden en wens om verandering te realiseren,” aldus Martin ter Horst.

Partners