12-03-2024

Thales: Nederlanders vertrouwen overheid het meeste bij dataverwerking

Deel dit bericht

De overheid krijgt het meeste vertrouwen van Nederlanders als het gaat om het beschermen van persoonlijke gegevens en het leveren van betrouwbare digitale ervaringen. Het Nederlandse vertrouwen in de overheid is opvallend groot als je dat vergelijkt met het wereldwijd gemiddelde; 49 procent versus 37 procent. Dat blijkt uit de Digital Trust Index 2024 van Thales, toonaangevend wereldwijde leverancier van technologie en beveiliging. In totaal ondervroeg Thales 12.426 consumenten wereldwijd, waaronder 1.009 uit Nederland.

Danny de Vreeze, Vice President Identity and Access Management bij Thales, over de bevindingen: "Als het gaat om het delen van persoonlijke gegevens hebben consumenten het meeste vertrouwen in de overheid, het bankwezen en de gezondheidszorg. Deze trend zien we wereldwijd. Dat is niet heel verrassend gezien de strenge regulering en verantwoordelijkheden in deze sectoren, samen met de genomen maatregelen om de veiligheid van consumentgegevens te waarborgen. Hoewel alle bedrijven onderhevig zijn aan internationale privacywetgeving, gelden voor sectoren die lager op de ranglijst staan minder strenge richtlijnen.”

De digitale vertrouwensindex beklimmen
Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders (93 procent) bereid is om persoonlijke gegevens te delen met organisaties. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 89 procent. Consumenten stellen wel eisen aan het delen van persoonlijke gegevens. Zo verwachten ruim acht op de tien (84 procent) Nederlanders dat organisaties bepaalde privacyrechten in acht nemen. De meestvoorkomende verwachting van Nederlandse consumenten is het recht om persoonlijke gegevens te laten verwijderen (57 procent), op de voet gevolgd door het recht om geïnformeerd te worden over het feit dat persoonlijke gegevens worden verzameld (52 procent). Andere veelvoorkomende privacyrechten die Nederlandse consumenten verwachten, zijn:
• Het recht om hun persoonlijke gegevens te kunnen aanpassen (33 procent van de Nedelanders verwacht dit, versus wereldwijd gemiddelde van 39 procent)
• Het recht om een kopie van hun persoonlijke gegevens op te vragen (dit wordt geëist door 28 procent van de Nederlanders, versus wereldwijd gemiddelde van 33 procent)
• Het recht om gegevens van het ene naar het andere platform te verplaatsen (door 21 procent van de Nederlanders wordt dit verwacht, versus wereldwijd gemiddelde van 26 procent).

De resultaten onderstrepen dat het recht op privacy en veiligheid niet onderhandelbaar is. Een op de vijf Nederlanders (18 procent) heeft de afgelopen twaalf maanden een merk links laten liggen omdat het om te veel persoonlijke informatie vroeg. Wereldwijd ligt dit percentage iets hoger, namelijk op 29 procent. Ook een te lang inlogproces (16 procent), zorgen over hoe persoonlijke informatie wordt gebruikt (15 procent) en slechte online service (15 procent) zorgden ervoor dat Nederlandse consumenten van merk overstapten. 

Company:

Thales

Partners