23-12-2024

Pega kijkt naar AI-trends voor 2025

Deel dit bericht

De verwachtingen en plannen die zakelijke beslissers hebben op het gebied van AI zijn belangrijke graadmeters voor de ontwikkeling van AI. Zo bleek uit onderzoek van Pegasystems eerder dit jaar dat zij optimistisch zijn over de impact van AI. Driekwart is overtuigd van de toegevoegde waarde die AI biedt bij het realiseren van meer efficiency, lagere kosten en hogere klanttevredenheid binnen organisaties (transformationele waarde). Maar liefst 92 procent verwacht de komende vijf jaar meer AI te gaan inzetten.

De hamvraag is hoe organisaties dit in 2025 voor elkaar gaan krijgen. De toepassing van generatieve AI-modellen gaat dan ook onverminderd door, vooral in bedrijfsprocessen. Daarmee groeit ook de behoefte aan strikte regelgeving en ethisch gebruik. Bovendien komt er opnieuw aandacht voor niet-generatieve AI-oplossingen.

Wat zijn de AI trends voor 2025? Peter van der Putten, Pega’s Lead Scientist en Director AI Lab blikt vooruit.

GenAI basismodellen worden commodity's
Grote spelers zoals OpenAI en Google innoveren volop en open-sourcemodellen winnen aan populariteit. Dit leidt tot flinke concurrentie en prijsdruk. Aanbieders onderscheiden zich niet alleen meer op kwaliteit, maar ook op factoren als kosten, snelheid, privacy en functionaliteiten zoals multimodaliteit en agents. Kleinere onafhankelijke ontwikkelaars zullen afhaken door gebrek aan financiering of te hoge operationele kosten. Tegelijkertijd kunnen open-source aanbieders kleinere, efficiëntere modellen ontwikkelen die toch uitstekende prestaties leveren. Dit helpt kosten te verlagen en de impact op het milieu te beperken. In de zakelijke markt verschuift de focus van het bouwen van GenAI-architecturen en enterprise versies van de bekende chatbots naar het dieper integreren van AI in gepersonaliseerde klantinteracties en workflows. Hiermee wordt AI niet alleen slimmer, maar ook direct inzetbaar voor tastbare bedrijfsresultaten.

Autonome AI-systemen worden realiteit dankzij Agentic-AI
Agent-gebaseerde systemen zijn al decennialang onderwerp van AI-onderzoek. Tot voor kort waren ze vooral beperkt tot specifieke toepassingen, zoals het voorspellen van het elektriciteitsverbruik en nabootsen van verkeerssituaties. Breder inzetbare systemen, zoals Microsofts Clippy, konden de verwachtingen niet waarmaken. Dit verandert radicaal met de opkomst van grote taalmodellen. Agents gebruiken grote taalmodellen om vage vragen en opdrachten te interpreteren, te begrijpen wat de gebruiker wil bereiken en welke tools er beschikbaar zijn. De creatieve kracht van generatieve AI wordt vervolgens ingezet voor het ontwikkelen van een plan om zelfstandig stappen te zetten om een doel te bereiken en de feedback op acties te interpreteren.

Succesvolle platforms combineren slimme agenttechnologie met rijke datasets, effectieve tools en streng toezicht zodat agents veilig en effectief kunnen werken.

Comeback van niet-generatieve AI
In 2025 draait het zeker niet alleen om generatieve AI. De populariteit van GenAI zet ook andere AI-vormen opnieuw in de schijnwerpers. Deze zijn minder gericht op creatieve processen (rechterhersenhelft) en meer op rationele en analytische beslissingen (linkerhersenhelft), zoals process mining, voorspellingsmodellen en realtime decisioning. De focus verschuift van experimenteren met AI naar het behalen van meetbare bedrijfsresultaten, zoals meer efficiëntie, klantgerichtheid en modernisering van verouderde systemen.

Betrouwbare AI
Met strengere regelgeving, zoals de EU AI Act en interne bedrijfsrichtlijnen, ligt in 2025 de nadruk op het in praktijk brengen van ethisch gebruik van AI. Bedrijven moeten niet alleen bias in AI-beslissingen tegengaan, maar ook volledig transparant zijn in hoe AI-resultaten tot stand komen. De wereldwijde verschillen in regelgeving blijven bestaan, maar internationale ondernemingen zetten steeds vaker simpelweg in op de strengste normen om vertrouwen en consistentie te waarborgen.

De AI-generatie komt er aan
AI is meer dan technologie; het vraagt om aanpassing van bedrijfsculturen. Steeds meer bedrijven rollen AI-brede adoptie- en opleidingsprogramma’s uit om medewerkers te ondersteunen in het werken met AI. De nieuwe generatie werknemers, die is opgegroeid met AI-tools, brengt een frisse kijk en nieuwe vaardigheden mee. Dit benadrukt de noodzaak van AI-vaardigheden en -educatie binnen organisaties. Zonder hierin te investeren ontstaat een kloof tussen medewerkers die AI effectief inzetten en degenen die dat niet kunnen of willen.

Company:

Pega

Partners