Cloudera heeft de resultaten van het onderzoeksrapport The Future of Enterprise AI Agents gepubliceerd. Dit betreft een onderzoek onder bijna 1500 IT-managers in veertien landen, om inzicht te krijgen in de implementaties, het sentiment en toepassingen van AI-agents. De resultaten laten zien dat een overweldigende 96 procent van de respondenten van plan is om hun gebruik van AI-agents in de komende twaalf maanden uit te breiden, waarbij de helft mikt op een flinke, organisatiebrede uitbreiding. De toepassingen voor deze implementaties zijn onder andere bots om de performance te optimaliseren (66 procent), security monitoring agents (63 procent) en development assistants (62 procent).
Voor zowel business- als IT-managers markeert agentische AI een nieuwe grens: het overstijgt traditionele automatisering en richt zich op systemen die realtime kunnen redeneren, handelen en zich aanpassen. Bij een effectieve implementatie bieden deze intelligente agents de volgende voordelen: operationele flexibiliteit, kostenbesparingen en een aanzienlijk betere klantbetrokkenheid. AI-agents worden hierdoor snel een belangrijke bron van concurrentievoordeel: 83 procent van de organisaties geeft aan dat investeren in AI-agents cruciaal is om hun voorsprong in de markt te behouden.
Antwoorden op belangrijke vragen
Behalve het inzichtelijk maken van de voordelen van agentische AI, beantwoordde Cloudera's onderzoek ook een aantal belangrijke vragen, waaronder:
• Hoe breed wordt dit toegepast? De implementatie is al gaande, 57 procent van de ondervraagde IT-managers geeft aan de afgelopen twee jaar AI-agents te hebben geïmplementeerd (21 procent in het afgelopen jaar), wat wijst op een snelle groei die naar verwachting alleen maar zal toenemen.
• Hoe implementeren bedrijven agents? Twee derde (66 procent) bouwt agents op infrastructuurplatforms voor AI, terwijl 60 procent gebruikmaakt van agentische mogelijkheden die zijn ingebouwd in bestaande kernapplicaties. Deze hybride aanpak weerspiegelt een duidelijke voorkeur voor schaalbare, veilige en datageoriënteerde implementaties.
• Wat zijn de bottlenecks? De drie grootste belemmeringen zijn dataprivacy (53 procent), integratie met legacysystemen (40 procent) en hoge implementatiekosten (39 procent). Deze knelpunten hebben allemaal een gemeenschappelijke oorzaak: de behoefte aan robuust, uniform databeheer en governance.
• Waar moeten bedrijven beginnen? Begin met een afgebakend project met een grote impact, zoals een interne IT-supportmedewerker. Deze 'snel te gebruiken' toepassingen om de ROI te bewijzen, intern vertrouwen op te bouwen en de basis te leggen voor bredere, schaalbare implementaties.
Meest voorkomende toepassingen
Het rapport van Cloudera gaat ook in op wat organisaties daadwerkelijk met AI-agenten doen. De meest voorkomende toepassingen variëren per branche, afhankelijk van de specifieke behoeften en prioriteiten:
• Financiële dienstverlening: Fraudedetectie (56 procent), risicobeoordeling (44 procent) en beleggingsadvies (38 procent) zijn de belangrijkste toepassingen. AI-agenten signaleren verdachte transacties in realtime, simuleren marktscenario's om risico's te evalueren en ondersteunen adviseurs met gepersonaliseerde suggesties voor investeringen.
• Productie: Toepassingen zijn procesautomatisering (49 procent), supply chain-optimalisatie (48 procent) en kwaliteitscontrole (47 procent). Agenten monitoren productielijnen om defecten vroegtijdig op te sporen, sturen logistieke routes om vertragingen te voorkomen en stroomlijnen repetitieve taken om de efficiëntie te verbeteren.
• Zorgsector: Afspraken plannen (51 procent), diagnostische assistentie (50 procent) en verwerking van medische dossiers (47 procent) komen het vaakst voor. AI-agents reduceren de administratieve last door planningen te coördineren, relevante EPD-data te ontsluiten en artsen te helpen aandoeningen in beeldopnames te identificeren.
• Telecommunicatie: deze sector ervaart veel innovatie, aangestuurd door AI. Klantservicebots (49 procent), customer experience agents (44 procent) en security monitoring agents (49 procent) zijn de belangrijke implementaties. Agenten lossen serviceproblemen direct op, markeren risicovolle klanten met behulp van gedragsdata en beschermen netwerken tegen opkomende bedreigingen.
"AI-agents zijn de experimentele fase al voorbij, ze leveren echte automatisering, efficiëntie en resultaten. We zien organisaties honderden modellen in productie draaien, die allemaal hoogwaardige, goed beheerde data vereisen om betere resultaten te behalen", zegt Abhas Ricky, Chief Strategy Officer van Cloudera. "In 2025 staat agentische AI centraal, voortbouwend op het momentum van generatieve AI, maar met een nog grotere operationele impact. Cloudera maakt deze transformatie mogelijk via een robuust Enterprise AI Ecosystem en helpt wereldwijde organisaties bij het ontwerpen van veilige, schaalbare en geïntegreerde AI-workflows die data omzetten in actie."
Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.
20 en 21 mei 2025 Deze 2-daagse cursus is ontworpen om dataprofessionals te voorzien van de kennis en praktische vaardigheden die nodig zijn om Knowledge Graphs en Large Language Models (LLM's) te integreren in hun workflows voor datamodelleri...
22 mei 2025 Workshop met BPM-specialist Christian Gijsels over AI-Gedreven Business Analyse met ChatGPT. Kunstmatige Intelligentie, ongetwijfeld een van de meest baanbrekende technologieën tot nu toe, opent nieuwe deuren voor analisten met innovatie...
17 t/m 19 november 2025 De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot...
Alleen als In-house beschikbaarWorkshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunc...
Deel dit bericht