08-06-2010

Meer aandacht voor de mens verbetert outsourcing

Deel dit bericht

Een derde van de mislukte outsourcingstrajecten was wel succesvol geweest als er meer aandacht was gegeven aan de 'menselijke maat', zo blijkt uit onderzoek van Ordina. 46 % van de Nederlandse managers onderschrijft deze stelling. Een vijfde is zelfs van mening dat meer dan de helft van de mislukte outsourcingstrajecten gered had kunnen worden door meer aandacht aan de betrokken medewerkers te geven.

Onderzoeksbureau Blauw onderzocht in opdracht van Ordina de relatie tussen aandacht voor de mens en het succes van outsourcingstrajecten. De respondenten geven hierbij duidelijk aan dat meer aandacht voor de menskant de slagingskans van outsourcingstrajecten duidelijk vergroot. Deze aandacht wordt helaas nog niet vaak genoeg gegeven: meer dan de helft (53%) van de managers is van mening dat er te weinig aandacht wordt besteed aan de menselijke aspecten van outsourcingstrajecten. IT-managers zijn hier kritischer over dan business managers. Van de IT-managers geeft 69% aan dat er bij outsourcingstrajecten te weinig aandacht is voor de menselijke aspecten, tegenover 45% van de business managers. Het gebrek aan aandacht voor de 'menskant' ligt echter niet aan de respondenten zelf, vinden zij. Maar liefst 76% van de IT-managers geeft aan zelf voldoende of zelfs heel veel aandacht voor de factor 'mens' te hebben. De business managers zijn niet meer bescheiden: 81% van hen vindt dat zij zelf voldoende of zelfs heel veel aandacht voor de mensfactor hebben. In veel outsourcingtrajecten ligt de aandacht op zakelijke en operationele afspraken, zoals financiën, planning en oplevering van bepaalde producten of diensten. Afspraken over de meer 'zachte' kant van outsourcing worden nog weinig gemaakt. Dit terwijl de respondenten duidelijk wel het belang zien van het maken van afspraken over de menselijke aspecten van outsourcing. Maar liefst 74% van de Nederlandse managers geven aan dat er, naast operationele afspraken ook afspraken op menselijk niveau moeten worden gemaakt bij outsourcing. Deze afspraken gaan dan over hoe medewerkers in de nieuwe organisatie landen, hoe zij tijdens het outsourcingstraject worden begeleid en over bepaalde cultuuraspecten, zoals omgangsvormen. "Bij outsourcingstrajecten worden medewerkers vaak persoonlijk geraakt", aldus Radboud Berg, directeur Application Outsourcing en Projecten bij Ordina. "In de verschillende fasen van een outsourcingstraject worden zij op verschillende manieren getroffen. Processen veranderen, de werkwijze wordt aangepast of ze krijgen er bijvoorbeeld nieuwe collega's bij. Het is van belang dat er in outsourcingstrajecten niet alleen aandacht wordt gegeven aan de zakelijke kant, maar juist ook aan de individuele emoties bij medewerkers. Medewerkers moeten weten waar zij aan toe zijn en wat van hen wordt verwacht. Communicatie en een helder veranderprogramma is daarbij onontbeerlijk. Hiermee wordt meer draagvlak onder het betrokken personeel gecreëerd. Bovendien blijkt dat aandacht voor de menskant ook leidt tot het maken van betere werkafspraken. Met als gevolg een succesvoller outsourcingstraject." Onderzoeksbureau Blauw Research onderzocht in opdracht van Ordina de visie van managers in Nederland op het thema outsourcing. Nederlandse managers gaven hun mening over de inrichting van outsourcingstrajecten, het belang van outsourcing en het belang van goede aandacht voor de menskant van outsourcing. Het onderzoek is uitgevoerd onder 221 ICT- en business managers.

Company:

Ordina

Partners