Nederlandse organisaties laten veel kansen liggen, doordat zij geen of slechte toegang hebben tot informatie. Dat is de conclusie uit een onderzoek onder Nederlandse IT- en Business Managers dat Blauw Research deed in opdracht van Ordina.
Veel informatie is volgens de respondenten wel aanwezig is in de organisatie, maar wordt nog niet wordt benut. Maar liefst 6 op de 10 managers geeft aan dat veel kansen benut kunnen worden door beschikking te hebben over de juiste informatie. Managers varen nu vaak nog blind in hun besluiten: slechts 38% van de Nederlandse managers vindt dat de beschikbare (management)informatie te nemen besluiten goed ondersteunt. Dat informatie waardevol is, leidt volgens de respondenten geen twijfel. 44% van de wil zelfs informatie als kapitaal op de balans zetten. Welke waarde informatie vertegenwoordigt is echter lastig te bepalen: 63% weet niet wat de omvang is van de toegevoegde waarde van informatie voor hun organisatie. Het blijft lastig om juiste (management)informatie, bijvoorbeeld financiële informatie, concurrentie-informatie en verkoopinformatie, naar boven te krijgen in organisaties. 73% van de respondenten geeft aan het gevoel te hebben dat de organisatie over meer informatie beschikt dan zij gebruikt. Dit terwijl 58% toegeeft dat betere informatie de organisatie een concurrentievoordeel zal opleveren. 61% geeft daarbij aan dat het verzamelen van informatie te veel tijd kost. Het belangrijkste obstakel om de juiste informatie naar boven te krijgen is het gebrek aan organisatie. Het is onduidelijk waar welke informatie zich bevindt en wie hiervoor verantwoordelijk is. Andere redenen zijn een overkill aan irrelevante informatie (50%) of zelfs het achterhouden van informatie door andere managers uit tactische overwegingen (46%). Onderzoeksbureau Blauw Research onderzocht in opdracht van Ordina de visie van managers in Nederland op het thema Corporate Performance Management en het gebruik van (management)informatie. Het onderzoek is in het vierde kwartaal van 2009 uitgevoerd onder 220 ICT- en business managers.7 november (online seminar op 1 middag)Praktische tutorial met Alec Sharp Alec Sharp illustreert de vele manieren waarop conceptmodellen (conceptuele datamodellen) procesverandering en business analyse ondersteunen. En hij behandelt wat elke data-pr...
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
Alleen als In-house beschikbaarWorkshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunc...
Deel dit bericht