17-02-2016

Sogeti automatiseert applicatietesten PostNL met Tricentis Tosca testsuite

Deel dit bericht

Het automatiseren van regressietesten as-a-service levert PostNL verschillende voordelen op. De testservices van Sogeti zijn beschikbaar as-a-service tegen een fixed price, inclusief kosten voor testtools.

PostNL heeft het grootste netwerk in de Benelux voor het versturen van brieven, pakketten en e-commerce. Door slimme netwerken te combineren met digitale applicaties, wil PostNL zijn klanten waardevolle oplossingen bieden om ontvanger en afzender te verbinden. Digitale toepassingen en intelligente technologie spelen daarbij een steeds belangrijkere rol. Denk daarbij aan het toenemende aantal online aankopen en bijbehorende verzendingen. In de post- en pakketbezorgingsector is de concurrentie groot. Daarom is kostenbesparing altijd een hot item. PostNL is dan ook enkele jaren geleden al gestart met een speciaal kostenbesparingsprogramma. Vanuit dit programma wilde het postbedrijf ook fors besparen op ICT.

Het automatiseren van applicatietesten kan dan uitkomst bieden. Dat leidt tot betere, snellere en herbruikbare testen en testmethodes ‒ met uiteindelijk kostenbesparingen, meer betrouwbaarheid en kwaliteit als resultaat. Daarnaast wilde PostNL zo min mogelijk omkijken hebben naar het automatiseren van testprocessen. Daarom ging de voorkeur van het postbedrijf uit naar gestandaardiseerde testservices.
PostNL schakelde Sogeti in om de regressietesten voor uiteenlopende applicaties te automatiseren, variërend van applicaties voor de personeelsadministratie tot de planning van internationaal transport. Het verbeteren van de geautomatiseerde testen bij PostNL is een continu proces, omdat de werkprocessen en applicaties blijven veranderen.

Bij het automatiseren van de regressietesten hanteerde Sogeti de volgende aanpak: eerst vindt er een Quick Scan plaats van een applicatie in de ICT-omgeving bij PostNL. Hierbij worden de technische en organisatorische aandachtspunten geïdentificeerd die het geautomatiseerde testproces zouden kunnen dwarsbomen. Na identificatie zijn voor de betreffende applicatie de geautomatiseerde testscripts gecreëerd met Tricentis Tosca testsuite. Vervolgens implementeert Sogeti de scripts. Daarna is het mogelijk om services aan te vragen om de geautomatiseerde testscripts te draaien, onderhouden of uit te breiden met nieuwe testscripts. Dit kan nodig zijn vanwege functionele aanpassingen in de applicatie. Alle testen vinden plaats in de testomgeving van PostNL, in zowel traditionele als Agile-omgevingen.

Het automatiseren van de regressietesten as-a-service levert PostNL verschillende voordelen op. Zo is de testkwaliteit toegenomen, waardoor de applicaties zelf uiteindelijk ook minder fouten bevatten. Ook verloopt het testen van applicaties 60 procent sneller dan voorheen.
Om in de toekomst flexibel te kunnen blijven, heeft PostNL zijn complete infrastructuur in de cloud ondergebracht. Ook de geautomatiseerde testservices worden vanuit de cloud uitgevoerd. Verder kan PostNL in de toekomst huidige testservices eenvoudig uitbreiden met andere services om het testproces in de volle breedte te ondersteunen.

Meer informatie: https://www.sogeti.nl

Tags:

Testen

Company:

Sogeti

Partners