24-06-2020 Door: Mark Troester

Soepele hand-off tussen ontwerpers en ontwikkelaars — het kan echt!

Deel dit bericht

Vaak werken dingen in de praktijk een stuk lastiger dan in theorie. Op Netflix iets vinden dat de moeite waard is om te kijken. Je sportschoolabonnement opzeggen. Je handen wassen onder een designkraan met bewegingssensor die ze bij chique restaurants hebben. Zo zijn er eindeloos veel voorbeelden op te noemen. Maar een ontwerp vertalen in programmeercode, dat spant toch echt de kroon.

Je zou denken dat het geen probleem zou moeten zijn om een ontwerper en een ontwikkelaar op één lijn te krijgen. Net als pindakaas en jam zouden ze elkaar perfect moeten kunnen aanvullen. Het eindresultaat zou dan een prachtig product zijn met een geweldige UI en UX en een fraaie uitstraling; een product dat op tijd wordt geleverd, met een codebase die gemakkelijk te onderhouden en uit te bouwen is.

Maar in werkelijkheid gebeurt dat slechts zelden. Sterker nog: het tegenovergestelde is vaak het geval. In plaats van harmonieus samen te werken, zit er veel ruis op de lijn. Met als gevolg een rommelig product dat verre van perfect is. Zelfs als ontwikkelaars en ontwerpers aan hetzelfde project werken, werken ze eigenlijk maar hoogstzelden echt samen. Of in elk geval niet in de mate die je zou verwachten. Ik zal je vertellen hoe dit komt.

De knelpunten
Uiteraard is elk team uniek, dus er is geen eenduidige verklaring die voor alle situaties geldt. Toch is er één grote uitdaging waar alle bedrijven mee te maken krijgen bij het vertalen van een ontwerp naar code. En dat is de manier waarop ontwikkelaars en ontwerpers met elkaar communiceren.

Allereerst zijn er de typische samenwerkingsproblemen waar elk team tegenaan loopt, zoals:
• Slechte afstemming van hoofddoelen en deeltaken. Het kan al snel gebeuren dat iedereen vooral bezig is om de eigen deadlines te halen en daardoor het grotere geheel uit het oog verliest. Foutjes en inefficiënte oplossingen op allerlei terreinen — van de codebase tot de workflow — worden over het hoofd gezien, omdat iedereen gefocust is op zijn eigen deeltaak.
• Teams zitten niet op één lijn. Als teams helemaal afzonderlijk van elkaar ergens aan werken, kan er informatie verloren gaan. En soms is deze informatie erg belangrijk; bijvoorbeeld als het gaat om deadlines. Zo kan het gebeuren dat een ontwerper te veel tijd besteedt aan het perfectioneren van een UI, waardoor de interface nog niet helemaal af is op het moment dat deze geïmplementeerd moet worden.
• Geografische belemmeringen en verschillende tijdzones. Voordat de coronapandemie uitbrak, voerden veel grote bedrijven hun operationele activiteiten al op mondiale schaal uit. Momenteel werken veel teams over de hele wereld volledig vanuit huis. Voor veel ontwerpers en ontwikkelaars is dit helemaal geen probleem, maar het maakt samenwerken er niet eenvoudiger op.
Uiteraard zijn er nog andere unieke belemmeringen voor samenwerking waar ontwikkelaars en ontwerpers mee te maken hebben, zoals:
• Vooroordelen over rollen en verantwoordelijkheden. Jarenlang was het zo dat de ontwerper met een prachtig idee kwam en dat de ontwikkelaar diens droom vervolgens maar moest zien te verwezenlijken. Maar digitale teams hebben zich in de tussentijd flink ontwikkeld. Ontwerpers moeten meer betrokken worden bij alles wat plaatsvindt nadat ze hun ontwerp hebben gemaakt.
• Ontbreken van stijlgidsen. Als ontwerpers meer betrokken moeten worden bij de 'post-ontwerp' fase, dan geldt voor ontwikkelaars eigenlijk hetzelfde. In het ideale geval werkt de ontwerper met componenten en bibliotheken die vooraf zijn goedgekeurd door de ontwikkelaar, zodat iedereen zeker weet dat de meest basale elementen voldoen aan de beste praktijknormen en een consequent patroon volgen. Maar in veel gevallen is er geen stijlgids die dit ondersteunt.
• Gebrek aan efficiënte tools. Ontwikkelaars en ontwerpers hebben elk hun eigen unieke tools, en dat is ook prima. Maar in een poging om samenwerking tussen ontwerpers en ontwikkelaars te verbeteren, zijn er nieuwe oplossingen voor applicatieontwikkeling ontstaan die de ene of de andere partij (of allebei) ertoe dwingen om specifieke tools en processen te gebruiken. Dat is niet alleen frustrerend voor degenen die deze tools moeten gebruiken, het leidt ook weer tot andere problemen. Bijvoorbeeld op het gebied van flexibiliteit (vanwege vendor lock-in) en het ontwikkelen van algemene technologische vaardigheden.

Deze problemen zullen op een bepaald moment altijd de kop opsteken, zowel in de algemene workflow als tijdens de hand-off van ontwerper naar ontwikkelaar. Dit kan leiden tot het gevreesde "over de schutting gooien" van taken en verantwoordelijkheden; een bekend fenomeen waar iedereen zo'n hekel aan heeft. Zoals wanneer ontwerpers een aantal afbeeldingen aan ontwikkelaars overdragen zonder verdere instructies, zonder einddatum en zonder informatie over hoe of waarom dingen op deze specifieke manier ontworpen zijn.

Zorgen voor een soepele hand-off
Een mislukte hand-off is een van de voornaamste redenen waarom veel UX-projecten niet de resultaten opleveren die bedrijven ervan verwachten. Zelfs als alles in theorie perfect werkt, kunnen een beroerde hand-off en een slecht workflowproces een project volledig doen ontsporen. Het eindresultaat is een UX die niet alleen niet werkt, maar waar ook nog eens veel extra tijd in moet worden gestoken om alles recht te zetten.
Er is echter een reden waarom deze hand-off zo enorm onhandig verloopt. Het is erg lastig om de kloof tussen ontwikkelaars en ontwerpers te dichten. Er is veel tijd voor nodig; tijd die beter besteed kan worden aan het bouwen van meer apps en aan andere winstgevende activiteiten.

Als je serieus werk wilt maken van de ontwikkeling van een briljante UX, moet je een manier vinden om een echte teamgeest te creëren. En aangezien de kloof tussen ontwerpers en ontwikkelaars in het verleden vaak blokkades en vertragingen heeft veroorzaakt, is dit een knelpunt waar hoognodig iets aan gedaan moet worden.

In plaats van de ontwerper en ontwikkelaar te dwingen om veel tijd te besteden aan het vertalen van elkaars werk, heb je juist een tool nodig die dit proces automatiseert en een goede hand-off garandeert. Met een paar kleine aanpassingen in de workflow en een tool waarmee ontwerpers en ontwikkelaars veel doeltreffender kunnen samenwerken, zal zowel de relatie tussen de twee groepen als de productiviteit van het hele team sterk verbeteren.

Mark Troester

Mark Troester is vicepresident Strategie bij Progress en begeleidt de uitvoering van 'go-to-market' plannen van het bedrijf. Mark heeft uitgebreide ervaring wat betreft het op de markt brengen van applicaties en 'big data'-producten. Voorheen was hij verantwoordelijk voor de productmarketing bij Sonatype, SAS en Progress DataDirect. Aan het begin van zijn carrière werkte Mark als ontwikkelaar en projectmanager voor startups en gevestigde ondernemingen.

Alle blogs van deze auteur

Partners