24-07-2019

Onderzoek ServiceNow toont belangrijkste vaardigheden voor succes van CIO

Deel dit bericht

De best presterende CIO’s richten zich meer op leiderschap, klantdoelen, werknemers en andere bedrijfsfuncties, dan op technologie. Dit blijkt uit onderzoek van ServiceNow. Invloed in de boardroom, focus op klanten en digitale workflows zijn sleutels tot succes.

Een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s, waarvan 328 uit Europa, uitgevoerd door Oxford Economics, brengt de belangrijkste vaardigheden van de moderne CIO in kaart. Jarenlang richtten CIO’s zich voornamelijk op IT, maar het onderzoek toont aan dat 63 procent van de CIO’s gelooft dat business- en leiderschapsvaardigheden belangrijker zijn dan technologische kennis - de meest succesvolle CIO’s zijn degenen die zichzelf als visionairs positioneren.
 
Een vijfde van de CIO’s die zegt te voldoen aan de belangrijkste CIO-vaardigheden, onderscheidt zich op drie punten van de rest:
· Ze lopen voorop als het gaat om het digitaliseren van workflows
· Ze hebben invloed in de boardroom
· Ze hebben een externe focus op klanten
 
De best presterende CIO’s richten zich op strategie in plaats van processen en op het koppelen van IT-doelstellingen met bedrijfsdoelstellingen. Deze CIO’s rapporteren meer productiviteit, innovatie en klanttevredenheid binnen hun organisatie en hebben de beste relatie met andere leiders, in het bijzonder met de CEO en de chief human resources officer (CHRO).
De CIO’s zijn het erover eens dat samenwerkingen en teamoverstijgende projecten op directieniveau een belangrijk onderdeel zijn van hun rol:
· 64 procent van de CIO’s is van mening dat ze andere directieleden moeten onderwijzen over digitale technologieën
· 69 procent zegt dat een samenwerking met de CEO om plannen te maken voor de organisatie, cruciaal is voor hun rol
· 77 procent van de CIO’s zegt dat samenwerken met de CHRO rondom talentstrategieën een van hun belangrijkste verantwoordelijkheden is

Digitale workflows
Vanuit technologisch perspectief zijn de meest succesvolle CIO’s bezig met het automatiseren en integreren van werkprocessen, en het introduceren van digitale workflows om resultaten te verbeteren. Ze weten hoe belangrijk digitale workflows zijn voor het verbeteren van efficiëntie (80 procent), financiële prestaties (78 procent), productiviteit (78 procent), werknemersprestaties (76 procent) en innovatie (75 procent). “Omdat technologie een cruciale succesfactor wordt voor bedrijven, zijn de verwachtingen van de CIO exponentieel gegroeid”, zegt Chris Pope, VP Innovation, ServiceNow. “In het verleden was de CIO de belangrijkste techneut binnen de organisatie, maar tegenwoordig zijn de meest succesvolle CIO’s de thought leaders, innovators en visionairs. CIO’s hebben de mogelijkheid om het voortouw te nemen bij de transformatie van hun bedrijf. Het uitbouwen van invloed in de boardroom, de externe focus op medewerker- en klantervaringen en het veranderen van processen door het digitaliseren van workflows, zijn essentieel om goed te kunnen presteren.”
 
Onderzoeksmethodologie
De onafhankelijke, wereldwijde enquête onder 516 CIO’s (waarvan 328 Europese CIO’s) in 11 landen en 24 sectoren, is uitgevoerd door Oxford Economics. Het onderzoek werd uitgevoerd door middel van computer-geassisteerde interviews (CATI), waarbij respondenten anonimiteit werd gegarandeerd, vragen konden stellen en demografische informatie konden bevestigen. De onderzochte landen zijn: Nederland, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Australië / Nieuw-Zeeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Japan en Singapore.

Partners