05-09-2017

Gartner: Adobe, Sitecore en Acquia grootste leiders in Web Content Management markt

Deel dit bericht

Tegenwoordig is web content management cruciaal voor elk bedrijf in het bereiken van een succesvolle communicatie met klanten. Voor het leveren van effectieve digitale ervaringen is het kiezen van de juiste leverancier en oplossing daarom van groot belang. Gartner heeft recentelijk zijn Magic Quadrant voor Web Content Management (WCM) gepubliceerd, wat bedrijven goed op weg kan helpen de juiste leverancier te vinden. Adobe's Experience Manager software werd voor het zevende jaar op rij geëvalueerd als leider in de markt, met bedrijven Sitecore en Acquia als grootste concurrenten.

Gartner omschrijft web content management (WCM) als “het controleren van de geconsumeerde content op een of meerdere digitale kanalen door het gebruik van specifieke management tools in een centrale opslagplaats. Deze oplossingen kunnen verkocht worden als commerciële producten, open-source tools of hosted service aanbiedingen.” Naast het simpelweg kunnen publiceren van webpagina’s moesten de WCM aanbieders van Gartner aan de volgende eisen voldoen:

  • Content creation functionaliteiten zoals templating, workflow en change management
  • Opslagplaatsen die de content organiseren en metadata toevoegen
  • Library services, zoals check-in/check-out, versiecontrole en beveiliging
  • Content deployment functionaliteiten die voorverpakte of on-demand content aan webservers kunnen leveren
  • Een hoge mate van interoperabiliteit met aansluitende technologieën als customer relationship management (CRM), digital asset management (DAM) en web analytics
  • Functionaliteiten als real-time personalisatie van bezoekersinteracties
  • De mogelijkheid om te integreren met delivery platforms als e-commerce, social media en portal software

Hieronder ziet u het overzicht van de geselecteerde WCM-aanbieders. De "leaders" in Gartner's Magic Quadrant zijn welbekende en gepositioneerde aanbieders die daarnaast vooruitstrevend in het aandrijven en opvolgen van transformaties in de markt. De "challengers" zijn sterk gepositioneerde aanbieders, maar blijven achter qua innovatie en kunnen hierdoor tekortkomen in het inspelen op nieuwe trends. "Visionairies" zijn juist gericht op nieuwe ontwikkelingen en technologieën. Om een "leader" te worden moeten deze aanbieders de kernaspecten van hun aanbieding verbeteren zoals customer service, onderdelen van de software zelf of hun financiële gezondheid. De vierde groep bevat de "niche players". Zoals de naam al aangeeft, richten deze spelers zich op een bepaald segment binnen de markt. De specialisatie in een bepaalde niche onderscheidt deze aanbieders van hun concurrentie, maar kan wel een belemmering zijn voor verdere groei en innovatie.

http://biplatform.nl afbeelding

Partners