06-01-2016

Colleen Smith van Progress: 'Stay a leader in tomorrow's market'

Deel dit bericht

Colleen Smith is Vice President en General Manager bij Progress en verantwoordelijk voor de Progress OpenEdge en Corticon producten. Zij kwam in 2005 bij Progress met dertig jaar ervaring op zak in B2B software marketing, sales en productstrategie. Tijdens de Progress Exchange op 3 en 4 november 2015 in Kopenhagen gaf Smith een presentatie over ‘The Digital Imperative’. Release.nl had op dit event een gesprek met Colleen Smith over producten uit het Progress portfolio en de opleiding van nieuwe programmeurs met het OpenEdge Classroom Edition project.

In haar keynote ‘The Digital Imperative’ gaf Colleen Smith haar persoonlijke kijk op de ontwikkeling van ‘The Third Platform’. In 2020 zijn naar verwachting 7 miljard mensen en 30 miljard apparaten met het Internet verbonden. Dit heeft immense gevolgen voor het bedrijfsleven: hun marktbenadering en productproposities zullen totaal veranderen.
De ontwikkeling van applicaties die dit allemaal mogelijk maken en ondersteunen zal op een andere manier plaats vinden dan vroeger. Smith is begin jaren tachtig begonnen met development en deployment in de mainframewereld - ‘the first platform’ - en na dertig jaar is het op dat gebied nu een complete andere wereld, vertelt ze: “A new world comes into being: the world of digital business”. De digital business doet het onderscheid vervagen tussen de digitale en fysieke werelden.
In de digital business van vandaag staat de gebruiker centraal, in tegenstelling tot dertig jaar geleden toen de gebruiker totaal niet in focus was. Mensen verwachten nu een gebruikservaring (UX), een app is goed als deze als goed wordt ervaren. Voor het bedrijfsleven is het de uitdaging om nieuwe kansen te creëren voor inkomsten en waardetoevoeging.
Dit betekent een gigantische omslag en cultuurverandering in de organisatie en marktbenadering. Omdat dit in de praktijk vaak een worsteling is moeten ISV’s en applicatieontwikkelaars hun klanten de helpende hand bieden.

All breed portfolio
De digitale transformatie houdt ook in dat men stevig moet investeren in nieuwe technologie, modellen, applicaties en processen om verkoop- en marktstrategie te veranderen en te overleven in de alomvattende digitale economie. Anders komt een andere aanbieder met een ‘disruptive’ aanbod en is het speelveld in de markt veranderd (Uber op de taximarkt, retailer Walmart kon winkels sluiten na competitie met Amazon en wie herinnert zich Siebel nog, “king of CRM”, dat weggedrukt is door Salesforce.com). “Just that you are a leader today doesn’t say that you’re a leader tomorrow,” houdt Smith haar gehoor maar eens voor.

Om geld te verdienen in een mobile markt zijn meer transacties belangrijk en daarvoor ook meer gebruikers: uitbreiding van gebruiksmogelijkheden bovenop een bestaand aanbod is belangrijk. Volgens Smith moet er bij app development eerst gekeken worden naar wie de gebruiker is, en wat zijn de behoeften? Deconstrueer je app en probeer nieuwe innovatieve diensten toe te voegen. Bekijk gebruiksresultaten en ga een dialoog aan. De ideale ‘klantreis’ is niet in een dag gebouwd. Het gaat om continu onderzoek naar relevante gebruikservaringen, de juiste doelgroep (rol, leeftijd, functie), om een gepersonaliseerd aanbod te kunnen doen, overal, op elk tijdstip, elk apparaat of kanaal.

Smith benadrukt dat ontwikkelaars goed moeten nadenken over de verschillende manieren waarop gebruikers toegang tot dit alles kunnen krijgen. Zij stelt dat Progress met Telerik en OpenEdge over uitstekende tools beschikt voor ontwikkelaars om hen daarbij te ondersteunen en de digitale transformatie van hun bedrijf te faciliteren; “Progress is a digital transformation company, we will help you on the journey”. Met de acquisitie van Telerik (met Kendo user interface tools en het Sitefinity CMS) beschikt Progress over een “all breed portfolio”, en kan met behulp van NativeScript voor een veelheid aan devices ontwikkeld worden.

Corticon
Colleen Smith heeft naast de OpenEdge productmarketing en -klanten ook Corticon, de Business Rules Engine van Progress, onder haar hoede. Hoe wordt Corticon in de markt ervaren? “De Business Rules markt is veranderd. Ongeveer vijf tot twee jaar geleden was de Business Rules markt een aparte markt en men ontwikkelde met een Business Rules Management System. Volgens analisten is het nu een Business Rules Engine (BRE) markt geworden. En een ‘engine’ moet deel zijn van een groter geheel, Corticon maakt nu deel uit van het OpenEdge platform. Ontwikkelaars die zakelijke applicaties bouwen waarin een Rules Engine nodig is om beslissingen te nemen (bijvoorbeeld bij afhandeling van een verzekeringsclaim) hoeven niet meer in de business app logica in te bouwen, maar alleen in de Rules Engine een aanpassing te doen. De business applicatie roept de Rules Engine aan, die maakt een afweging op basis van de geldende regel en geeft het resultaat terug. Je hoeft dus maar een keer de Business Rule aan te passen, de BRE moet daarvoor agile en responsief zijn.
De Corticon Business Rules Engine is net als een Excel spreadsheet heel gemakkelijk door klanten of de business zelf aan te passen, er is geen programmeerkennis vereist.”

Een ander gebied, naast het OpenEdge platform, waar de BRE wordt gebruikt, betreft de grote systems integrators die meegaan met de digitale transformatie en opereren in markten zoals de gezondheidszorg of de verzekeringswereld, en daar zijn Business Rules benodigd. Consumenten geven input op bedrijfswebsites, waarbij realtime decision making achter de schermen plaats vindt bij bijvoorbeeld een verzekeringsaanvraag.
Smith: “In de digitale transformatie bouwen systems integrators klantgerichte webportals. Corticon is de Rules Engine die achter een web content management systeem, zoals Telerik Sitefinity CMS, in staat is om snel de beslissing te nemen en naar de user interface terug te koppelen. Dus net zoals we Corticon integreerden met OpenEdge, is het ook met Sitefinity geïntegreerd voor webportals.
Wij zien de komende jaren een grote markt in Europa voor de inzet van Corticon bij realtime beslissingen in webportals en ‘systems of engagement’. Daarvoor werken we samen met een aantal service providers en partners. Naar mijn idee komt het gebied van Business Rules nu echt naar Europa.”
De Corticon Business Rules Engine kan daarbij aansluiten op Business Process Management suites van bijvoorbeeld Pegasystems en IDS Scheer. In feite heeft Tibco Corticon embedded in hun productaanbod.

Microservices
Progress biedt in haar portfolio ook het Modulus platform aan. Wat is de plaats van Modulus, bijvoorbeeld ten opzichte van OpenEdge?
Colleen Smith: “Veel van onze OpenEdge klanten zijn bezig met wat wij noemen: ‘satelliet-applicaties’. Dit zijn Cloud gebaseerde kleinere services, microservices, die vaak in Javascript (clientside) of Node.js (serverside) geschreven worden. Voordat grote applicaties deze kleine services kunnen benaderen is eerst deployment en hosting ervan nodig.
Modulus is een deployment-oplossing voor Node.js gebaseerde applicaties. Je hebt namelijk een manier nodig die beheer, monitoring en integratie van de microservices in een OpenEdge ‘system of record’ applicatie verzorgt, en dat doet Modulus. Modulus als ‘deployment vehikel’ kan binnen een container overal worden aangeboden en gehost waarbij in de container, als host van de Node.js applicaties, het beheer, monitoring en de productiviteit terug naar OpenEdge afgehandeld worden.” Ook Docker past in Modulus. Modulus was een van de eerste deployment-omgevingen voor Node.js die de Docker container ondersteunden.
En hoe is het met de opslag van data geregeld? In Modulus wordt een stack aangeboden gebaseerd op MongoDB. Smith: “Het leuke is dat Modulus elk type database ondersteunt. Veel mensen gebruiken MongoDB voor de opslag van ‘big data’, maar ook bijvoorbeeld MySQL wordt ondersteund, OpenEdge, elk databaseformat dat je maar wilt.”

Universiteitsprogramma’s
Onlangs heeft Progress haar ‘OpenEdge Developers Kit: Classroom Edition’ aangekondigd. Colleen Smith vertelt over de beweegredenen. “Bij Progress wordt al een aantal jaren over educatie gesproken, we wisten dat mensen nodig zijn die van de universiteit komen met kennis van OpenEdge. In het verleden hadden we een universiteitsprogramma. Nu een aantal jaren verder vragen onze klanten zich af waar de nieuwe aanwas met kennis van OpenEdge is. De aankondiging van de Classroom Edition is in de eerste plaats dan ook bedoeld om OpenEdge terug in de handen van studenten te krijgen. Het is te downloaden voor iedereen die de tool wil leren en uitproberen. Je kan met Classroom Edition volledig werkende applicaties bouwen, het is alleen een ‘learning edition’ en je kan de applicatie dus niet op de markt verkopen. Naast de download willen we in de tweede plaats terug naar universiteitsprogramma’s en wat via ons gratis tech-ed initiatief Telerik Academy in Bulgarije wordt aangeboden, daarin kunnen we in een ‘classroom’ of ‘bootcamp’ aanpak kennis over OpenEdge verspreiden.”

Het plan bestaat om in de loop van 2016 wereldwijd op een aantal universiteiten OpenEdge in de onderwijsprogramma’s op te nemen, vertelt Smith. Als basis hiervoor gebruikt Progress de ervaring met de Telerik Academy – een door Telerik (onderdeel van Progress) opgezet technologie-educatie initiatief voor de Bulgaarse IT-markt. In andere landen krijgen de universiteiten waarmee wordt samengewerkt de beschikking over gratis software, en zijn er grote kansen voor afgestudeerden op een baan bij lokale partners van Progress.
“De OpenEdge bootcamp gaat tussen twee en vier weken duren, waar na afloop de deelnemer alles weet van OpenEdge wat nodig is om in dienst te treden van een bedrijf dat Progress ontwikkelaars zoekt. Het gaat hierbij niet om een zwaar ‘computer science’ niveau van kennis, de mensen die OpenEdge applicaties gaan bouwen zijn meer developers met een ‘business’ visie van hoe een app moet werken. De taal waarmee gewerkt wordt is de Advanced Business Language (ABL), een taal met een abstractieniveau hoger dan bijvoorbeeld Cobol, Java. ABL is gemakkelijk te leren voor iedereen die conceptueel en logisch kan denken en het interessant vindt om problemen op te lossen door software te bouwen.”

Colleen Smith besluit haar verhaal lachend met “We used to say that Progress is for truckers who want to write trucking software applications.”

 

Progress heeft op 21 januari in Rotterdam een middagevent over Business Rules Management Systemen waarin ook een demonstratie van Corticon wordt gegeven.
Meer informatie: De Business Case Voor Business Rules Management

Lees ook een eerder interview met Mark Armstrong tijdens de Progress Exchange, over onder andere The Third Platform en de strategie van Progress.

Meer informatie over:
Progress: https://www.progress.nl/
OpenEdge platform 11.6: https://www.progress.com/openedge/whats-new
Telerik: http://www.telerik.com/
OpenEdge Developers Kit: Classroom Edition https://www.progress.com/openedge/classroom-edition

 

 

 

 

 

Partners