18-05-2016

Progress: bedrijven moeten binnen twee jaar digitaal transformeren

Deel dit bericht

Progress heeft de resultaten bekend gemaakt van het wereldwijd onderzoek ‘Are Businesses Really Digitally Transforming or Living in Digital Denial’. Het onderzoek werd uitgevoerd in het eerste kwartaal van dit jaar om een beter beeld te krijgen van hoe bedrijven wereldwijd omgaan met de digitale transformatie en de plannen die zij ontwikkelen om eventuele uitdagingen aan te gaan.

Terwijl de meeste bedrijven de voordelen van digitaal zakendoen duidelijk erkennen, heeft het grootste gedeelte van de ondervraagde bedrijven te maken met uitdagingen, zoals een gebrek aan interne overeenstemming en adequate kennis of culturele weerstand. Wanneer dit wordt gecombineerd met de technologische beperkingen en een onvermogen om vernieuwingen uit te voeren, ontstaat er een toenemende angst om de stap richting digitale transformatie te maken. Velen vrezen zelfs dat zij de boot al gemist hebben.

Beslissers
De groep respondenten is een mix van meer dan zevenhonderd C-level/VP-beslissers uit de hele wereld; marketing-, digital- en IT-managers alsook ontwikkelaars, IT-architecten, directeuren, engineers en line of business managers. Deze individuen representeren organisaties uit de MKB-sector tot aan grote organisaties.

In totaal werden 707 personen ondervraagd, waaronder 100 personen uit de Benelux. De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:
- 92 procent van de Nederlandse respondenten vindt digitale transformatie van organisaties belangrijk of zelfs cruciaal, echter 62 procent geeft aan dat hun eigen organisatie in de ontkenningsfase zit als het gaat om het zetten van echte stappen richting digitale transformatie.
- 82 procent van de Nederlandse respondenten denkt dat hun organisatie binnen twee jaar digitaal getransformeerd moet zijn om geen risico op financiële schade te lopen.
- Nederlandse beslissers geven aan dat het verbeteren van de klantervaring behoort tot de topprioriteit in de komende twaalf maanden (48 procent). Het vergroten van het marktbereik is prioriteit nummer twee (36 procent).
- 44 procent van de Nederlandse beslissers verwacht dat het bedrijf met negatieve gevolgen te maken krijgt omdat zij nog niet getransformeerd zijn. In België ligt dit percentage zelfs op 60 procent.
- 70 procent is van mening dat IT eindverantwoordelijk moet zijn voor digitale initiatieven; de overige 30 procent vindt dat deze verantwoordelijkheid moet liggen bij marketing.

Drijfveer
Volgens Vice President Digital Solutions Mark Troester bij Progress hebben digitale technologieën veel veranderingen teweeggebracht binnen de zakelijke markt. “Het belang van de klantervaring is de belangrijkste drijfveer voor deze veranderingen. Toch gaan veel organisaties deze veranderingen nog uit de weg. Bedrijven moeten worden wakker geschud. Digitale transformatie is namelijk noodzakelijk om het hoofd boven water te houden. Dit onderzoek helpt bedrijven bij het verkrijgen van de juiste informatie die zij nodig hebben om succesvol te zijn. Dat er zorgen zijn rondom de digitale transformatie was bekend, maar nu hebben we ook de uitkomsten van dit onderzoek als bewijs”, aldus Troester.

Kijk hier voor meer informatie en om het volledige rapport in te zien.

De resultaten van het onderzoek worden tevens gepresenteerd tijdens de business track van Progress Summer Summit op 23 juni aanstaande in Rotterdam.
Meer informatie en registratie.

Partners