Uit onderzoek van Red Hat, leverancier van opensourceoplossingen, blijkt dat investeringen in ‘mobile’ lonen. Zo geeft 74 procent van de respondenten, die werkzaam zijn bij een bedrijf dat gebruikmaakt van key performance indicators (KPI’s) om het succes van een mobiele applicatie te meten, aan dat ze een positieve return on investment (ROI) behalen. Uit onderzoek komt tevens naar voren dat 85 procent van de organisaties gebruikmaakt van KPI’s om het succes van hun mobiele app te meten. Negen procent gebruikt andere methoden. Het resterende deel meet mobiel succes niet.
Uit het ‘mobile maturity’ onderzoek blijkt dat 52 procent van de respondenten claimt een volledig geïmplementeerde mobiele app-strategie te hebben. Daarnaast zei 90 procent van plan te zijn de investeringen in de ontwikkeling van mobiele apps in 2016 te verhogen. Van de groep met een volledig geïmplementeerde mobiele app-strategie maakt 96 procent gebruik van KPI’s om het succes van apps te meten. Red Hat gaf Vanson Bourne de opdracht om de meningen van IT-besluitvormers uit 200 organisaties op het gebied van mobiele app-ontwikkeling in kaart te brengen. Het bedrijf wil hiermee onder andere meer inzicht verkrijgen in hoe respondenten met een mobiele app-strategie het succes van hun mobiele apps aan de hand van KPI’s evalueren.
Respondenten erkennen de noodzaak om de effectiviteit van mobiel te volgen, en de meerderheid (85 procent) doet dat door gebruik te maken van KPI’s. Van alle respondenten die gebruikmaken van KPI’s is het voor de respondenten uit de Verenigde Staten het meest waarschijnlijk dat ze een positieve ROI rapporteren (79%), ten opzichte van die uit West-Europa (68 procent). Maar vier procent van de respondenten rapporteert een negatieve ROI van hun mobiele app-programma’s, en één op de zes (16 procent) rapporteert een ROI van nul. Verder heeft zeven procent van de organisaties geen inzicht in het ROI-niveau dat hun organisatie behaalt met een mobiele app.
De organisaties die het succes van mobiele apps bepalen aan de hand van gedefinieerde KPI’s en die de meest positieve ROI behaalden, kwamen uit de maakindustrie en de branches telecom en constructie. De verdeling is als volgt:
Maakindustrie – 92 procent
Telecom – 83 procent
Constructie – 83 procent
Dit werd gevolgd door:
Retail – 76 procent
Distributie en transport – 75 procent
Bedrijfsdienstverlening – 71 procent
Financiële dienstverlening – 69 procent
IT – 66 procent
Chemie en farmaceutica – 56 procent
De verantwoordelijkheid gaat verschuiven
Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de respondenten van organisaties die op dit moment KPI’s traceert ervan overtuigd is dat senior IT en hun managers verantwoordelijk zijn voor het bijhouden van het succes van mobiele app-ontwikkeling. 17 procent vindt dat dit de verantwoordelijkheid is van de line of business heads, en 11 procent zegt dat dit de verantwoordelijkheid is van de baas of het hoofd mobiliteit. In het komende jaar verwachten de respondenten echter een verschuiving te zien. 43 procent zegt namelijk dat ze geloven dat de primaire verantwoordelijkheid bij de senior IT hoofden blijft, 42 procent plaatst dit bij de line of business heads, en 14 procent bij de hoofden mobiliteit.
Volgens Cathal McGloin, vice president Mobile Platforms Red Hat, toont het onderzoek aan dat 90 procent van de respondenten van plan is in 2016 meer te gaan investeren in de ontwikkeling van mobiele apps. “Naast het in kaart brengen van de intentie van deze bedrijven om te investeren in mobile, hebben we ook gekeken hoe deze organisaties het succes van hun mobiele app-ontwikkeling meten, wie hier primair verantwoordelijk voor is, en welke veranderingen ons mogelijk te wachten staan. Er zijn signalen van grotere mobiele volwassenheid waar te nemen. Dit is terug te zien in het aantal respondenten dat niet alleen KPI’s gebruikt om het succes van hun mobiele investeringen te volgen, maar ook een positieve ROI rapporteert. Het is ook veelzeggend dat verwacht wordt dat deze verantwoordelijkheid voor KPI’s gaat verschuiven. Daarmee wordt de trend die we in de markt zien, bevestigd. Naarmate de business samenkomt met IT, spelen ze een grotere rol spelen in de mobiele besluitvorming.”
Methodologie en demografische gegevens
Vanson Bourne ondervroeg, in opdracht van Red Hat, IT-besluitvormers van 200 bedrijven uit de private sector met meer dan 2.500 werknemers in de Verengde Staten en West-Europa. Het online onderzoek werd in oktober 2015 uitgevoerd.
Meer informatie over het onderzoek: http://www.redhat.com/en/resources/red-hat-mobile-maturity-survey-2015
18 t/m 20 november 2024Praktische workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over het modelleren met Entity-Relationship vanuit business perspectief. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikbare ...
De DAMA DMBoK2 beschrijft 11 disciplines van Data Management, waarbij Data Governance centraal staat. De Certified Data Management Professional (CDMP) certificatie biedt een traject voor het inleidende niveau (Associate) tot en met hogere niveaus van...
3 april 2025 (halve dag)Praktische workshop met Alec Sharp [Halve dag] Deze workshop door Alec Sharp introduceert conceptmodellering vanuit een non-technisch perspectief. Alec geeft tips en richtlijnen voor de analist, en verkent datamodellering op c...
10, 11 en 14 april 2025Praktische driedaagse workshop met internationaal gerenommeerde spreker Alec Sharp over herkennen, beschrijven en ontwerpen van business processen. De workshop wordt ondersteund met praktijkvoorbeelden en duidelijke, herbruikba...
Alleen als In-house beschikbaarWorkshop met BPM-specialist Christian Gijsels over business analyse, modelleren en simuleren met de nieuwste release van Sparx Systems' Enterprise Architect, versie 16.Intensieve cursus waarin de belangrijkste basisfunc...
Deel dit bericht